Webinar – Organisering og professionalisering af små teatergrupper og kompagnier

Hvordan professionaliserer du din organisation – og administrationen af din scenekunstpraksis?

På dette webinar gennemgår vi fire forskellige modeller, som oftest bliver anvendt når man konstituerer sig som professionel scenekunstner. Hvad enten det er som kompagni eller som enkeltkunstner.

Oplægsholderne vil gennemgå hvilke krav, fordele og ulemper, der er ved de forskellige modeller i forhold til organisering, regulering, beskatning og administration. Dette webinar giver dig desuden et overblik, således at du bedre kan skelne mellem din personlige indkomst og indkomst til kompagniet.

Hvilke fordele og ulemper er der f.eks. når du som scenekunstner søger puljemidler og legater, eller du skal have udbetalt løn når du:

  • som selvstændig bruger dit eget CPR nummer
  • er registreret som selvstændig med CVR nummer (enten som personligt eget virksomhed eller som et kapitalselskab fx ApS)
  • er organiseret som en teaterforening (almen nyttig forening) – med bestyrelse
  • er organiseret som en selvejende institution

 

Oplæg ved Advokat Diana Sloth Nielsen
/ ca. 30 min.

Hvornår driver man egentlig en virksomhed? Advokat fra DLA Piper Diana Sloth Nielsen vil kort ridse de fire modeller op og hvilke juridiske krav og regler, der gælder. Desuden giver Diana, som har speciale i entertainmentret og selskabsret et overblik omkring selskabskonstruktioner, og hvilke konsekvenser det har for ens arbejdsmarkedsstatus og økonomiske forhold.

Oplæg ved Administrator og Producent Erling Larsen
/ ca. 30 min.

Administrator og producent Erling Larsen, som har mange års hands-on-erfaring inden for administration i scenekunstbranchen, vil ridse op hvilke konsekvenser, fordele og problemstillinger hver organiseringsform har for din administration i forhold til f.eks. dit årsregnskab og indberetninger til SKAT. Han har desuden indgående kendskab til de mange forskellige støttemuligheder og krav der er inden for dansk scenekunst. Han vil desuden komme ind på andre virksomhedsmodeller end de ovennævnte, som han ikke anbefaler at anvende når man opererer i scenekunstbranchen.

Webinaret bliver afholdt primært som et info/oplægskursus. Dvs. det er ikke muligt at stille spørgsmål til oplægsholderne mht. ens egen praksis.

Som deltager er du velkommen til at skrive spørgsmål i Chatten. Efter webinaret samler vi alle spørgsmål, og drøfter dem med de to oplægsholdere med henblik på en eventuel opfølgning på webinaret.

Om oplægsholderne

 

Om Diana Sloth Nielsen
Diana Sloth Nielsen beskæftiger sig hovedsageligt med virksomhedsoverdragelser (M&A), herunder planlægning og gennemførelse af due diligence-processer. Derudover rådgiver hun danske og internationale virksomheder om generelle selskabs- og kapitalmarkedsforhold, herunder særligt vedrørende ventureinvesteringer og iværksætteri.

Diana Sloth Nielsen arbejder også med immaterialret med særligt fokus på varemærkerettigheder, markedsføringsret, ophavsret, designret, produktbeskyttelse og krænkelsessager.

Om Erling Larsen
Erling Larsen er tidligere leder af Café Teatret. Han er manden, der kender alle dansk teaters støttemuligheder. Han har ledet Scenekunstrådets rådgivningskontor, han har hjulpet teatre, projekter og enkeltpersoner med budgetter, regnskab og ansøgninger. Han underviser desuden på DDSKS i Aarhus, Odense og København om dagens emne.


Målgruppe

Enkeltkunstnere og små kompagnier.
Etablerede grupper, som overvejer at ændre deres organisering
Nye færdiguddannede scenekunstaktører


Format

Online webinar


Tilmelding

TILMELD DIG HER

Deadline er senest d. 27. nov.

 

Samarbejdspartnere

Webinaret er arrangeret i samarbejde med Performing Arts Platform og Projektcentret i Dansehallerne.