Kunstneriske parløb

Bliv matchet med en kunstnerisk fagfælle og følg hinandens produktioner i en teatersæson som ligeværdige sparringspartnere.


Med programmet ’Kunstneriske parløb’ faciliterer Udviklingsplatformen for Scenekunst et forløb mellem to scenekunstneriske fagfæller.

En teaterproduktion består af mange forskellige fagligheder. Ud over skuespillerne på scenen er der alle fagfolkene bag scenen: sceneinstruktør, dramatiker, kostumedesigner, lystekniker, lyddesigner, koreograf, dramaturg m.m. På de enkelte scenekunstproduktioner står man ofte alene med sin faglighed uden mulighed for at sparre med en fagperson inden for ens eget fagområde.

Ved at indgå i et kunstnerisk parløb med en fagfælle får du mulighed for at få sat perspektiv på din kunstneriske praksis og få specifik, faglig sparring. Formålet er at styrke kunstnerisk og faglig udvikling for frie, uafhængige scenekunstnere, der normalt kun får sparring fra andre faggrupper end deres egen.


Ansøgningsfristen var d. 17. juni 2022 kl. 23.59. Tilmelding er lukket

”Som selvproducerende freelance koreograf og kunstnerisk leder er det utroligt udviklende og inspirerende at få muligheden for at følge, sparre og dele refleksioner om det kunstneriske arbejdet sammen med en anden inspirerende koreograf. Jeg glæder mig til et trygt rum hvor vi kan dele viden, lytte, støtte, udvikle og udfordre hinanden.”

My Grönholdt, Kunstnerisk leder & koreograf, MYKA


Format og rammer

I følger hinandens produktioner i en teatersæson på op til tre produktioner. Udviklingsplatformen understøtter op til tre besøg pr. fagfælle/pr. sæson. Dvs. i alt 6 rejser fordelt på maksimalt tre produktioner per deltager.

Udviklingsplatformen faciliterer det første møde med en indledende samtale med de enkelte par, der søger sammen. Parrene laver en ”kontrakt” (UP leverer udkast til kontrakt) om at følge hinandens arbejde og se hinandens produktioner. Herefter er I selv ansvarlige for at koordinere besøg og rammesætte jeres sparringsmøder.

I et kunstnerisk parløb stiller man sig til rådighed for den anden og den andens proces. Husk, at der ikke er nogen af jer, som er lærer for den anden. Se flere gode råd til det kunstneriske parløb her

Udviklingsplatformen dækker

Transportudgift op til 800 kr. pr. rejse (bus, tog, kilometerpenge). Max 6 rejser pr. deltager.
Tilskud til hotelophold: for 1 person op til 500 kr. ved besøg, dokumenteres ved regning.
Tilskud til kost op til 250 kr. pr. måltid pr. deltager, dokumenteres ved regning. Max to måltider pr besøg.

Du/I er selv ansvarlige for at booke transport og ophold, samt indsende bilag/udlæg til Udviklingsplatformen.

Hvem kan ansøge?

Er du instruktør, lysdesigner, lyddesigner, videokunstner/fotograf, scenograf, dramaturg, koreograf eller dramatiker – så kan du ansøge om at blive en del af programmet.

For at du kan ansøge, skal du være tilknyttet mindst en produktion i teatersæsonen 2022/23. Du skal altså have et kunstnerisk materiale, som du er ved at udvikle eller producere, da dette er grundlaget for jeres kunstneriske sparring og dialog.

Sådan ansøger du/I

Der er Open Call til kunstneriske parløb en gang om året i medio juni.


Du/I kan både søge sammen med en makker inden for din egen faggruppe eller søge uden en makker. Udviklingsplatformen vil så hjælpe dig med at finde en relevant kunstnerisk sparringspartner inden for dit felt. Det er vigtigt, at I begge har tid og lyst til at følge hinandens arbejde og give faglig sparring.


Kunstneriske parløb
Kunstneriske parløb – ny mulighed for fagkollegial sparring
14. juni 2022
Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) har netop afsluttet pilotforsøget med det nye format Kunstneriske parløb. Fem par med forskellige fagligheder deltog i parløbene, der adskiller sig fra UP’s øvrige rådgivningsforløb ved at koble to ligeværdige partnere med samme faglighed.
Læs artiklen her


Kunstneriske parløb i sæsonen 2021/22

De to fagfæller følger hinandens arbejde i teatersæsonen 2021/22 på op til tre produktioner. De kunstneriske parløb er udvalgt og matchet gennem Open Call: Kunstneriske Parløb med deadline d. 17. juni 2021.

My Grönholdt / MYKA & Nønne Mai Svalholm / SVALHOLM

Både My Grönholdt og Nønne Mai Svalholm er koreografer og kunstneriske leder for hver deres dansekompagni i henholdsvis København (MYKA) og Aarhus (SVALHOLM). Begge arbejder i et tværæstetisk felt. Deres kunstneriske parløb strækker sig over MYKAs produktioner i 2021/ 2022: ‘Den Hemmelige have’ i samarbejde med POPPYKALAS og Glyptoteket, samt SVALHOLMs produktioner i 2021/ 2022: ‘BIG BANG – Collective Matter’, som er et tværkunstnerisk samarbejde med Henrik Vibskov og en co-produktion med Aarhus Teater, Åbne Scene, Godsbanen i samarbejde med Festugen, samt ‘BIG BANG – A Leap of Faith’, som er et tværkunstnerisk samarbejde med billedkunstner-og performanceduen Hesselholdt & Mejlvang.

Morten Mosgaard / Teater Jævn & Niels Bjerg / WE GO

Både Morten Mosgaard og Niels Bjerg er lyddesignere og komponister uddannet fra konservatoriet. Med en baggrund i jazzen har de begge skiftet til teaterverdenen -Niels med fokus på danseteatret i kompagniet WE GO og Morten med fokus på taleteatret i projektteatret Teater Jævn, som residerer i Hedensted Kommune. Deres kunstneriske parløb strækker sig over produktionerne: ‘Alt er en dinosaurus’ / Teater Jævn og ‘Optagethed’ / WE GO.

Lene Skytt Rasmussen & Line Paulsen

De to sceneinstruktører Lene Skytt Rasmussen og Line Paulsen skal i deres kunstneriske parløb følge hinandens produktioner i sæsonen 2021/22 for at blive inspireret af hinandens metoder og processer, samt sparre og få feedback på kunstneriske og ledelsesmæssige udfordringer. De kender ikke hinanden i forvejen, men har over flere år fulgt hinandens arbejde, og oplever et slægtskab i det mørke, det groteske og det humoristiske.

Ellen Kilsgaard og Marie Keiser-Nielsen / Det Fynske Dansekompagni

Selvproducerende danser og koreograf Ellen Kilsgaard og Marie Keiser-Nielsen, dramaturgisk konsulent, underviser og koreograf for Det Fynske Dansekompagni, skal i sæsonen 2021/22 følge hinandens produktioner. Henholdsvis Ellen Kilsgaards forestilling ‘ENSEMBLE’ og Marie Keiser-Nielsen’s danseteaterforestilling ‘Brighton Boys’, som er en co-produktion ml. Det Fynske Dansekompagni og Teater Momentum.


Kim Malmose / Odense Teater & Anton Bast / Teatret Svalegangen

Lyddesigner for Odense Teater Kim Malmose og lyddesigner for Teatret Svalegangen Anton Bast skal i teatersæsonen 2021/22 følge hinandens arbejde og give faglig sparring.

Topbillede: Survivors by Taneli Törmä – LOCATION X & Studio Total.