Kategori

Festival

Datoer

Juli måned (3 uger) hvert år


Kunstnerisk genre

Alle genrer


Produktionstype/ hvilke produktioner, der egner sig

Det er vigtigt at have en fransk samarbejdspartner, når du er på Festival OFF d’Avignon. Hvis man vil turnere i Frankrig, så kan man kun gøre det, hvis man har en fransk samarbejdspartner – enten co-producent, agent (distributeur) eller lignende. Fysiske produktioner uden ord er helt klart bedst.

Man kan også spille på Avignon Off uden en fransk samarbejdspartner, men man skal have en licens for at spille på festivalen. Læs mere her.

 

Fokus 


Fysisk teater og dans (ordløst teater), der arbejder målrettet med franske samarbejdspartnere.

 

Økonomi (deltagergebyr og hvad du selv regne med at dække af udgifter)

Hvis man vil bruge festivalen som spillested:

Man ansøger hos de enkelte scener. F.eks. er La Manufacture åben for internationale forestillinger og det helårlige dansevenue Les Hivernales CDCN d’Avignon. Sidstnævnte er også et af de nationale danseudviklingscentre.

Man betaler for licens til at spille på festivalen Festival OFF d’Avignon. Man aftaler indtægter fra billetsalg og venueleje med spillestedet.

Hvis man vil bruge festivalen som en netværksplatform:

Man kan købe en akkreditering for ca. 25 Euro. Der har hidtil ikke været nogen servicering af internationale gæster (som ellers for eksempel er helt i top på Edinburgh Festival Fringe), men de arbejder på en internationalisering af festivalen (det var først i 2018 at man lavede engelsk tekst i festivalens program).

 

Ansøgningsprocedurer


Deadlines er omkring december året før.
La Manufacture’s ansøgningsformular ligger her.
Ansøgningsdeadline oftest midt i december.

Se mere her.

 

Mulig finansiering (hvilke fonde eller open calls du kan søge)

Hvis man har en fransk partner kan man søge om støtte til at spille på festivalen.
Læs mere her.

Evt. også PUS pulje –Scenekunst Internationale Aktiviteter

Forberedelse (hvad du skal have klar/klarlagt forinden)

Man skal helt klart have en strategi for en efterfølgende turné i Frankrig/Sydeuropa for at det giver god mening at investere i at spille på festivalen.

Besøg Festival OFF d’Avignon et år i forvejen for at undersøge venues og lave aftale med en venue. Spillestedet La Manufacture præsenterer en del internationale forestillinger og har en stærk profil.

Du kan finde en guide til forberedelse på at spille på festivalen her.

 

Hvor møder du mennesker, når du er der?

I 2018 begyndte festivalen at lave et internationalt fokus med Village du off/Village des professionnels. Det bliver udviklet med et fagligt program. Midt i festival-perioden er der 3-4 dage med internationalt fagligt program.

Det er ellers en festival, hvor du skal være meget opsøgende på dit eget internationale netværk, fordi der ikke umiddelbart er et socialt samlingspunkt.

 

Akkreditering

Du kan få akkreditering som programmer/professional til 25 Euro ved at henvende dig til festivalen – tjek ”Relations avec les professionelles”.
P.t. Agnès Azaïs – agnes@avignonleoff.com.

 

Godt at vide

Det er meget varmt – omkring 40 grader, så det er nærmest essentielt at leje et fælles sted at bo, hvor der er swimmingpool.

 


Tidsplan – vigtige deadlines


Deadline for ansøgninger til spillesteder/festivalen er primært i december året før. Hold øje med ansøgninger her.

Tag også kontakt med de enkelte venues. Det er dem, du skal lave den væsentligste aftale med.

Husk at søge spillelicens i god tid (marts/april)– se licencer her:

Forestillinger, der spiller på festivalen får en liste over professionelle, der har fået akkreditering til festivalen – kontakt folk medio juni – inden sommerferietiden slår ind.

 

Evt. kontaktpersoner/ her kan du henvende dig for rådgivning

Find den rette at kontakte her.

 

Efter festivalen

Afsæt tid til at lave opfølgning på de kontakter, du har mødt under festivalen.

Mails er en god ting, men en opringning er endnu bedre – via whats app, messenger, skype etc.

Inden du kontakter, så gør dig det klart hvilke muligheder, du ser i et samarbejde med denne kontakt. Der er ingen grund til at kontakte en person for at spørge om en forestilling kan spille på et venue, der har for lille scenekapacitet – men det kan være at vedkommende kan hjælpe dig med hvem de ellers tror vil kunne være et match for dit arbejde.

Prøv at se dit arbejde som en hele-tiden-igangværende research. Alle kan hjælpe dig med at blive klogere på dit arbejde – og du kan hjælpe dem.

 

Kilde: Karen Toftegaard // WILDTOPIA – creative production and promotion company // wildtopia.dk