Kategori


Messe


Festival

JanArtsNYC – et samarbejde mellem festivaler som b.la. Under the Radar (teater) og Prototype (musikdramatik), samt netværkskongressen ISPA og den internationale (men primært amerikanske) markedsplads APAP/NYC.

NB: Danse og performancefestivalen American Realness lukkede efter 2019 på grund af financielle udfordringer.

Festivalerne er opstået omkring den store scenekunstmesse APAP – Association of Performing Arts Professionals. Se en oversigt over festivaler og netværksplatforme her


Datoer

Januar

 

Kunstnerisk genre 

Alle genrer


Hvordan kan man bruge dette som en netværksplatform?

Dette er primært en guide til hvordan man bruger JanArtsNYC som en netværksplatform, hvor man kan møde samarbejdspartnere fra hele verden samtidigt. Nogle er der for festivalerne. Nogle er der for ISPA. Andre er der for APAP. Mange nordamerikanere oplever APAP som essentiel og det er en organisation, der er meget kommerciel, men samtidigt er det også en organisation, der gør en del for det amerikanske scenekunstmiljø.


Fokus (hvem er JanArtsNYC særligt interessant for? For hvilken type grupper?)


Primært fysisk teater, dans og drama, der arbejder målrettet med nordamerikanske samarbejdspartnere. Men også for scenekunstaktører generelt der arbejder internationalt, for mange er i New York på det tidspunkt.

 

Økonomi (deltagergebyr og hvad du skal regne med at dække af udgifter)

Hvis man vil bruge festivalen som en netværksplatform:

  • Du kan rent faktisk deltage i en række ting, uden at betale særligt meget for det. Under the Radar festivalen har et seminar og en åbningsfest, som er god at deltage i.
  • Alt afhængigt af dit formål kan det være en god idé at deltage på netværkskongressen ISPA. Se priser her: https://www.ispa.org/
  • Betal ikke for adgang til APAP. Det er oftest alt for dyrt i forhold til hvad du kan få ud af det. Mange møder finder sted i lobbyen på Hilton-hotellet mellem mennesker, der er på APAP og nogle der ikke er.

 

Forberedelse (det skal du have klar/klarlagt forinden) 

Find ud af hvem, der vil være tilstede hvornår i New York.

Læg også dit forestillingsprogram – ofte møder man også mennesker rundt omkring festivalen. Find ud af hvor receptionerne foregår – og hvem, der holder dem.

Vores Skandinaviske kollegaer afholder ofte noget – spørg om du kan være med. Spørg dine danske kollegaer, der er med i ISPA om hvor, der er ISPA afterbar.
Kontakt festivalerne og spørg, om der er nogle sociale events, du kan komme med på.

Find deltagerliste på ISPA på ISPAs hjemmeside.

 

Hvor møder du mennesker, når du er der?

Der er ikke et centralt mødested, men Public Theater og lobbyen på Hilton-hotellet, hvor APAP foregår kan være gode mødesteder.

 

Akkreditering

Du kan få akkreditering som programmer/professional hos flere af festivalerne, det giver en reduceret pris. Husk af festivalerne har hårdt brug for pengene, så der er ikke så mange gratisbilletter til rådighed.

 

Godt at vide

Team op med andre kollegaer, der tager til New York det år, så I kan give hinanden tips og lidt støtte, når kulden bider. NB: Husk meget varmt tøj – det er ofte frysegrader i New York i januar.


Tidsplan – vigtige deadlines


Der er kun deadlines hvis du deltager på ISPA eller APAP.


Evt. kontaktpersoner/ her kan du henvende dig for rådgivning

Husk at det danske generalkonsulat er meget vidende om hvad der sker i New York og USA. Og så er de meget hjælpsomme. Maiken Tandgaard Derno er kulturattaché på det danske generalkonsulat i New York. Hendes mail er maider@um.dk.

 

Efter festivalen

Afsæt tid til at lave opfølgning på de kontakter, du har mødt under festivalen JanArtsNYC.

Mails er en god ting, men en opringning er endnu bedre – via whats app, messenger, skype etc.

Inden du kontakter, så gør dig det klart hvilke muligheder, du ser i et samarbejde med denne kontakt. Der er ingen grund til at kontakte en person for at spørge om en forestilling kan spille på et venue, der har for lille scenekapacitet – men det kan være at vedkommende kan hjælpe dig med hvem de ellers tror vil kunne være et match for dit arbejde. Prøv at se dit arbejde som en hele-tiden-igangværende research. Alle kan hjælpe dig med at blive klogere på dit arbejde – og du kan hjælpe dem.

 

Kilde: Karen Toftegaard // WILDTOPIA – creative production and promotion company // wildtopia.dk