Mentorprogram 2021/22

Udviklingsplatformen har udvalgt de otte nye mentees og matchet dem med anerkendte fagfolk. Mentorprogrammet, der løber fra dec 2021 – dec 2022, skal opkvalificere producenter og selvproducerende scenekunstnere særligt inden for det frie felt og være med til at løfte vidensniveauet i branchen.

Mentee: Anna Panduro

Skuespiller, dramatiker og kunstnerisk leder af Frøken Fracasos Kompagni

Foto: Karoline Tiara Lieberkind

Anna Panduro er uddannet skuespiller fra “Ecole Philippe Gaulier” i London. Hun har siden 2004 været kunstnerisk leder for det turnerende teater Frøken Fracasos kompagni. Teatret har skabt en række musikalske forestillinger for børn med udgangspunkt i den franske klovne- og bouffon-tradtion, bl.a. den anmelderroste “Tamme Tigre findes ikke” om tigertæmmeren Mabel Stark. Ud over værkproduktion under Frøken Fracasos Kompagni arbejder Anna freelance som skuespiller, instruktør og dramatiker. Hun har været elev på dramatikervæksthus og manuskriptudvikling på SDU og har skrevet forestillinger til en lang række danske teatre bl.a. Nørregaards Teater, Randers Teater, Masken, Teamteatret, Riddersalen, Vestvolden og Svalegangen. 

Mentor: Lisbeth Klixbüll

Teaterdirektør for Aaben Dans, coach og tidligere danser

Med en baggrund som professionel danser stiftede Lisbeth i 1997, sammen med koreograf Thomas Eisenhardt, teatret Aaben Dans med en vision om at skabe et åbent kompagni, der vendte sig mod omverdenen, med et nysgerrigt blik på hvad dans og koreografi kan sige i sin samtid. Som direktør/CEO har hun siden haft ansvaret for- og styringen af teatret.

Efter fire års målrettet politisk arbejde, understøttet af personlig opkvalificering med kurser i strategi og ledelse, opnåede teatret i 2008 status som egnsteater i Roskilde. Lisbeth har siddet, og sidder, i en række teaterbestyrelser, og har desuden fungeret som mentor inden for teaterledelse og kulturelt entreprenørskab.


Foto: Sofus Graae

Mentee: Stina Strange Thue

Kunstnerisk producent Convoi Exceptionnel/DeLeónCompany, udøvende koreograf/danser og skribent

Stina Strange Thue praksis er baseret på selvstændigt virke, kunstnerisk produktion i samarbejde med andre, formidling og tekstarbejde. Arbejdet svæver i et grænseland mellem den fysiske krop og det poetiske. Stina er i efteråret 2021 ansat som producent for Convoi Exceptionnel og har siden 2017 fungeret som kunstnerisk producent og danser for kompagniet DeLeónCompany, der har produceret flere helaftensforestillinger og site-specifikke værker. Som del af hendes praksis er Stina projektunderviser på Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole, Den Skandinaviske Designhøjskole, Roskilde Festival Højskole m.fl., hvor hun kombinerer en kropslig og fænomenologisk tilgang til verden med de studerendes eget virke.

På bastard.blog, er Stina fast tilknyttet skribent, hvor hun skriver sanselige scenekunstanmeldelser og poetiske tekster. Stina har en Post Graduate Dance Partnership Education fra Den Danske Scenekunstskole (2014), er uddannet danser fra Balettakademien i Göteborg (2011) og har taget Gladiators 3 mdrs. forfatteruddannelse (2020).

Foto: Camilla Winther

Mentor: Marie Haugsted Mors

Kunstnerisk proceskonsulent i Den Kongelige Ballet siden 2013

Marie Haugsted Mors er cand. mag. i Teatervidenskab og Performancestudier, KU (2011). Hun har været ekstern lektor på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab fra 2011-2017.

I sin tid på Det Kongelige Teater har Marie Haugsted Mors arbejdet med kunstnerisk og organisatorisk udvikling i samtidskompagniet Corpus og i Balletten.

Hun har desuden været dramaturg, bl.a. på forestillingerne Caldera og Pierre.


Mentee: Helga Rosenfeldt-Olsen

Scenekunstner og kunstnerisk leder, WunschMachine

Helga Rosenfeldt-Olsen skaber værker, der trækker tråde fra fysisk teater, Performance & antropologi. Hun undersøger fænomener gennem krop, fagligheder, poesi og personlige fortællinger, som hun fletter og giver æstetisk form. Værkerne lever oftest uden for teatrets vægge og er en slags folkelig avantgarde med et glimt i øjet.
Helga er uddannet inden for fysisk teater (Dell´Arte International CA), antropologi (AU) og auteurvirksomhed (Statens Scenekunstskole). Siden 2007 har hun arbejdet som iscenesætter, performer, klovn, underviser & konceptudvikler ved bl.a. Wunderland, New International Encounter (UK), Teatret Thalias Tjenere, MYRKR, Cantabile2 & Clowns Withount Borders (USA). Hun er stifter og kunstnerisk leder af WunschMachine, samt co-leder og kurator af UBÅDEN på Bådteatret.

Mentor: Sara Topsøe-Jensen

Freelance iscenesætter, scenograf og performer. Kunstnerisk leder af Carte Blanche. Kunstnerisk partner i Art of Listening

Som kunstnerisk leder af Carte Blanche (herunder 15 år som egnsteater i Viborg), arbejder hun med udviklingen af publikumsinddragende scenekunst. Ofte i tværfaglige samarbejder med andre kulturinstitutioner: museer, kirker, kulturhuse, biblioteker mm. Fokus er mødet mellem mennesker og verden, hvor publikum med deres tilstedeværelse er en integreret del af det kunstneriske udtryk og den kunstneriske oplevelse. Et arbejde der udvikler sig under overskriften: Kunsten at lytte/Art of listening.


Foto: Thit Andersen

Mentee:  Ida Marie Fich

Kreativ producent hos dansekompagniet The Nordic Beasts, samt freelance producent for teatre og frie scenekunstgrupper

Idas arbejde med scenekunst tager afsæt i hendes store interesse for formidling af særligt det performative, tværæstetiske felt og i glæden ved det kreative samarbejde med forskellige kunstnere.

Hun har en baggrund inden for teatervidenskab, journalistik og kulturformidling og har arbejdet med PR-strategi, pressearbejde og fundraising for kompagnier og teatre som Alias Teaterproduktion, Teater Bæst, Cantabile 2 og og Metropolis. Derudover har hun også erfaring med formidling og kommunikation fra forskellige folkebiblioteker og Dansk Teater.  Siden januar 2021 har hun drevet dansekompagniet The Nordic Beasts sammen med kunstnerisk leder Noora Hannula, og har her ansvar for fundraising, turnéplanlægning og PR.

Foto: Emma Thunbo

Mentor: Maja Ries

Administrativ chef og producent på Teater Grob

Maja Ries har siden 2005 været administrativ chef og producent på Teater Grob.

Hun er uddannet fra Teatervidenskab og Moderne Kultur & Kulturformidling på Københavns Universitet og har tidligere arbejdet som producent for bl.a. Mute Comp, Dansens Hus, Kaleidoskop og Sara Gebran, før hun blev en del af ledelsen på Teater Grob.

På Grob har hun været med til at producere over 70 forestillinger, både egenproduktioner og co-produktioner med frie kompagnier. Hun sidder desuden i bestyrelsen for Det Flydende Teater og CPH STAGE.


Mentee: Sarah Rysgaard Jensen

Producent på Teatret Møllen

Sarah Rysgaard Jensen har været ansat på Teatret Møllen siden 2019, først som produktionskoordinator for teatrets genforeningsprojekt ”Romeo + Julie” og siden 2020 i stillingen som producent, hvor hun arbejder med teatrets egenproduktioner, events og turnéer. Tidligere har Sarah arbejdet som daglig leder og producent for HAUT, København, og som producent på performance- og rave området ”Ambereum”, Roskilde Festival 2019.

Sarah har en kandidatgrad i Teater- og performancestudier fra Københavns Universitet (2017). Sideløbende med studierne har hun været beskæftiget i branchen i praktikker og projekter hos bl.a. Det Kgl. Teater, Sort/Hvid og Vontrapp, samt arbejdet som administrativ leder for TeaterHUSET.

Mentor: Laura Ramberg

Tidligere administrativ leder for Husets Teater og Café Teatret

Laura Ramberg har arbejdet mest inden for scenekunstbranchen, men har også været projektleder på festivaler, konferencer og kulturbegivenheder. Blandt større projektlederopgaver hun har løftet kan fremhæves Hopenhagen LIVE på Rådhuspladsen under COP15 og Run For Your Life, en stafet fra Nordkap til Paris i anledning af COP21. Hun har sammenlagt 12 års erfaring som administrativ leder af to forskellige små storbyteatre (Husets Teater og Cafe Teatret) i København, og har som producent stået bag flere end 100 teaterforestillinger, herunder flere internationale co-produktioner. Laura var i sin tid med til at grundlægge scenekunstfestivalen CPH STAGE sammen med tre andre københavnske teaterledere og sidder fortsat i bestyrelsen. Hun er derudover valgt til bestyrelsen for Københavns Kommunale Musikskole.  Laura er uddannet produktionsleder fra Statens Teaterskole i 2003.


Foto: Tina Rosing

Mentee: Christina Korsholm Mattson

PR og kommunikationsansvarlig, Syddjurs Egnsteater

Christina er uddannet cand.mag. i dramaturgi med speciale i kulturledelse fra Aarhus Universitet i 2019. Christina har sideløbende med studiet bl.a. arbejdet med forestillingsledelse, producentopgaver, instruktion, undervisning samt assisteret på diverse produktioner inden for det frie felt. Hun var i 2015-2018 daglig leder for amatørscenen Rosenteatret i Aarhus, og sidder i dag som næstformand i DATS samt i bestyrelsen for SPID (Scenekunstproducenter i Danmark).

Christina har en stor interesse inden for ledelsesfeltet, hvilket blandt andet afspejler sig i hendes speciale, men også i de efterfølgende ledelseskurser, hun har taget. Hun står desuden bag podcasten Kulturlederne (tidligere Kulturledelse på høje hæle).

Som PR og kommunikationsansvarlig ved Syddjurs Egnsteater, sidder hun foruden presse, kommunikation og SoMe også med fundraising, dramaturgisk og strategisk sparring, ansvar for sponsorsamarbejder, frivilligkoordinering og teatrets ungecrew VærelZe 313.


Mentor: Camilla Hasseriis Diezt

PR og Kommunikationsansvarlig på Helsingør Teater og PASSAGE Festival

Camilla Hasseriis Dietz har siden 2010 arbejdet på Helsingør Teater og PASSAGE Festival. I centrum for Helsingør Teaters arbejde er det lokale møde med dansk og international scenekunst af høj kunstnerisk kvalitet i det offentlige rum. (Scene)kunst i det offentlige rum har altid haft en særlig plads hos Camilla, der er uddannet Cand. Mag fra Æstetik og Kultur på Århus Universitet og bl.a. har arbejdet på KIT med festivalen Metropolis.

På Helsingør Teater har Camilla arbejdet med det meste: turnesalg og -planlægning, tilrettelæggelse af program, koordinering af projekter og samarbejdspartnere, netværksarbejde og afvikling. Camilla arbejder nu bredt med kommunikation, markedsføring og publikumsudvikling inden for Helsingør Teaters mange lokale, regionale og internationale projekter og samarbejder.


Mentee: Helle Fuglsang

Kunstnerisk leder af Wilma Version

Helle Fuglsang er uddannet mimer og performer på ”Ecole International de Mimodrame Marcel Marceau de Paris”. Helle er kunstnerisk leder af Wilma Version, og har som selv producerende scenekunstner gennem de seneste 15 år arbejdet med aktivistisk performance og iscenesættelser, soloforestillinger, videoinstallationer og film. Helle inspireres ofte af og inddrager samfundsgrupperinger i sine iscenesættelser og ligger vægt på at bringe elementer og mennesker – der umiddelbart ikke har nogen berøringsflade, ind i samme rum og i det krydsfelt skabe et surreelt udtryk med en mulighed for nye møder og indsigter.

Helles arbejdsfokus er at skabe unikke oplevelser af sårbarhed og tilstedeværelse, der udfordrer de medvirkende og publikums selvopfattelse og skærper bevidstheden om, hvorledes vi tænker, opfatter og handler i vores globale verden.

Mentor: Louise Beck

Foto: Tom Ingvardsen

Kunstnerisk leder af OPE-N og TRAVERS

Louise Beck er uddannet scenograf i London. Hun er kunstnerisk leder af platformen OPE-N; der i de sidste 25 år har indbudt kunstnere, på tværs af landegrænser og traditioner, til at mødes for at udvikle nye tværkunstneriske værker sammen. Derfor blev hun i 2018 udpeget af Statens Kunstfond til at udvikle et 3-årigt program med fokus på at styrke og udvide det tværkunstneriske felt i Danmark. Sammen med et stærkt hold af kunstnere fra musik- og billedkunstscenen definerede Louise programmet TRAVERS, der samlede flere hundrede kunstnere fra ind- og udland. Louise er også iscenesætter af egne og andres tværkunstneriske initiativer, og hendes seneste forestilling For Døve Ører, har netop været vist på teatret Sort/Hvid. Louise har desuden været uddannelsesleder for scenografi på Den Danske Scenekunstskole og Kunsthøjskolen i Oslo samt gæsteprofessor på instruktørafdelingen på Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin.  


Mentee: Maj Rafferty   

Film kunstner og instruktør ved gruppen Vesterbro Kælderteater

Maj Rafferty er uddannet i dramaturgi fra Aarhus Universitet, Freie Universität Berlin og Goldsmiths University med fokus på performance og montage. Hun har i mange år beskæftiget sig med forskellige film, kunst og teater produktioner, og været en del af flere eksperimenterende kunst/medie/teater kollektiver i ind og udland, blandt andet video-gruppen NaturalPsychoBitches, kunstkollektivet RUN m.m.

Maj arbejder i et grænsefelt mellem teater, tekst, installation, performance og film. I 2020 slog hun sig sammen med tre skuespillere og startede gruppen Vesterbro Kælderteater, hvor hun fungerer som instruktør og leder.

Mentor: Naja Lee Jensen

Kunstnerisk leder for HAUT og scenekunstner

Naja Lee Jensen har en BA i skuespil fra Akademi for Scenekunst samt en MA i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo. Siden 2019 har hun arbejdet som kunstnerisk leder af HAUT. Under hendes ledelse er organisationen vokset og har gennemgået en professionalisering. Ved siden af sit deltidsjob er hun selvproducerende scenekunstner med fokus på tværæstetik og eksperimenter. Hendes totalværk “Mørke og Natur” blev vist på K:Selekt i efteråret 2020 og blev genopsat på Teater Momentum i 2021.

Fra 2011-2016 var hun en af de udvalgte kunstnere til APAPs europæiske netværk “Performing Europe 2011-2016”. Fra 2021-2024 er hun en del af InSitu netværket ”Uncommon Spaces”.