Mentorprogram

Styrk din kunstneriske praksis ved at sætte fokus på din kunstneriske udvikling med Udviklingsplatformens Mentorprogram. I det 1-årige mentorprogram får du mulighed for at få sat perspektiv på din kunstneriske praksis og få faglig sparring, uanset hvor du er i din karriere. Via mentorprogrammet bliver du matchet med en kvalificeret mentor, der selv er kunstner, og som har værdifuld erfaring og indsigt relevant for netop dig.

Du er scenekunstner og kan eksempelvis have fokus på:

  • Ambitioner om at udfordre egne kunstneriske vaner
  • Skærpelse af din vision for din kunstneriske praksis
  • Lysten til at udfordre dine kunstneriske præferencer
  • At udfolde din måde at samarbejde på, samt hvordan du tænker et kunstnerisk team eller en kunstnerisk proces
  • At diskutere hvilken rolle netop dit projekt skal indtage i samfundet.
  • At dit værk får et langt kunstnerisk liv og vil udfordres på processerne, der kan realisere det.
  • Eller helt andre ambitioner, som du definerer i din ansøgning.

Der er optaget i alt otte mentees i programmet – fire med fokus på kunstnerisk praksis og fire med fokus på producentpraksis. Læs mere om mentorprogram med fokus på producentpraksis her.

Mentorforløb med fokus på kunstnerisk praksis 2020/21

Mentee: Pernille Garde

Koreograf & kunstnerisk leder, Pernille Garde Stage Art 

Pernille Garde skaber forestillinger i grænselandet mellem dans og teater. Pernille bringer opmærksomhed, lys og humor på alvorlige, mørke emner som tab, seksuelle overgreb og krig. I et detaljeret billedsprog inviteres publikum med ind i et fysisk og emotionelt univers med mange lag og nuancer. Reumertnomineret i kategorien årets danseforestilling 2020 med forestillingen LEAS RUM (2019). Pernille har desuden skabt SORELLA – et portræt (2017) i co-produktion med Det Kongelige Teater, LOST MEMORIES (2014), præmieret af Statens Kunstfonds Legatudvalg og STILHEDENS SYMFONI (2010). 

Pernille Garde er uddannet på Statens Scenekunstskole (tidligere Skolen for Moderne Dans), med koreografi som linjefag (1995-1999), Auteur og Iscenesættelse, Statens Scenekunstskole (2013-2015). Praktik ved ROSAS – Anne Teresa de Keersmaeker, Bruxelles, Belgien (1999). Pernille modtog arbejdslegater fra Statens Kunstfond i 2018, 2017, 2015 & 2007 og et rejselegat fra Albert Gaubiers Fond i 2018.  

Mentor: Marie BrolinTani (SE) 

Kunstnerisk leder, Black Box Dance Company 

Marie Brolin-Tani har siden 2013 været kunstnerisk leder for Black Box Dance Company. Som en af de helt centrale figurer inden for moderne skandinavisk dans har hun haft en særlig tilknytning til Aarhus, hvor hun arbejdede og boede. Først som danser på Den Jyske Opera og Aarhus Teater og siden som grundlægger og leder for MBT Danseteater, en af de førende dansekompagnier i Danmark. Efter tiden i Aarhus blev hun leder af det internationalt anderkendte Skånes Danseteater, hvor hun førte kompagniet og skabte dress nuværende base. Maries lange resumé som koreograf og instruktør i film, teater, opera såvel som i dansebranchen bærer præg af en lang stribe af anderkendelser og udmærkelser bl.a. Reumert nomineringer og priser. Marie Brolin-Tani koreografer i øjeblikket VITA DANICA i samarbejde med instruktør Sargun Oshana og sanger Pernille Rosendahl i samarbejde med Aarhus Teater. 


Mentee: Eja Due 

Scenekunstner & kunstnerisk leder, Teater Bæst 

Eja Due har siden 2011 været Kunstnerisk leder af Teater Bæst. Gennem Teater Bæst iscenesætter hun intimiderende interventioner for at konfrontere skjulte og fortrængte emner i menneske og samfund gennem research-baserede, intime, interaktive møder. Dette gør hun i ønsket om, gennem scenekunsten, at kunne bidrage til flere nuancer i den offentlige debat, ved at inspirere til mere kritisk tænkning i forhold til sociale og samfundsmæssige problematikker. Senest aktuel med værkerne LYST#2 og FLUGT. Ud over hendes værkproduktion under Teater Bæst arbejder hun også freelance som skuespiller, performer og iscenesætter på udvalgte projekter.  

Mentor: Lilibeth Cuenca Rasmussen

Billed- & performancekunstner 

Lilitbeth Cuenca Rasmussen er en visuel kunstner. Performance og performativitet er hendes fokusområde. Hun er professer i Timedbased & Performance Art og har siden 2015 arbejdet på The Art Academy in Bergen, (UIB), Norway. Hun har studeret på Det Kongelige Danske Kunstakademi (1996-2002). Cuenca Rasmussens arbejde er udstillet i adskillige danske museer: SMK/The National Gallery, Horsens Art Museum, Museum of Modern Art, Roskilde, HeART, Herning & Malmö Art Museum, KIASMA, Museum of Modern Art, Helsinki. 

Hun er tidligere bestyrelsesmedlem i Comitee of Arts Production and International Affairs, Agency for Culture and Palaces, Denmark (2014-2017). 

Hun er modtager af Eckersberg Medal of Honor (2008) & Grants of Honor: Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Prize (2012), Arken Prize (2009) Aage & Yelva Nimbs Fond, Ole Haslunds Fond (2007) 

www.lilibethcuenca.com 


Mentee: Katrine Elise Leth Nielsen

Freelance performer, actress and theater maker. 

Katrine Leth er freelance performer, skuespiller og scenekunstner. Hun har base i Danmark men arbejder også i Norge og Tyskland. Katrine Leth har en baggrund i dans og elite sport. 
Hendes egne værker og grupper, inkluderer Propaganda Machine, som er en performance gruppe med base i Norge, der undersøger mikroplast i menneskers kroppe. Det langvarige samarbejde med billedkunstner og scenograf Freya Sif Hestnes og deres projekt “DEN ANDEN” samt research-og studiegruppen “Scores for Gardens”. 

Som skuespiller og performer har Katrine Leth arbejdet i mange forskelligartede projekter. Dette inkluderer blandt andet at have været en del af ensemblet på Teater Momentum vol. 10 og dets vanvid projekt “Det Ny Kongelige Teater”. Hun har været med i “THE TROLL SHOW” på Teater S/H, og så har hun blandt andet også performet i Arnold Dreyblatts “Performing the Black Mountain Archieve” på Hamburger Bahnhoff i Berlin. I 2016 modtog hun Dance WEB-legatet med Tino Sehgal som hendes mentor. 

Mentor: Anja Behrens

Instruktør & dramatiker 

Anja Behrens, uddannet instruktør fra Den Danske Scenekunstskole (2014). Debuterede som instruktør og dramatiker i Tyskland med iscenesættelsen af Biene Maja und die Folgen des Faschismus (2006). Siden 2014 har hun iscenesat forestillinger over hele Danmark samt i Østrig, Tyskland og Schweiz. På Det Kongelige Teater har hun sat den roste og velbesøgte Symposion op(2019), mens hun på Aarhus Teater har iscenesat Ordet, som i 2020 modtog årets Reumert for bedste forestilling. Endvidere har hun sat Selvmordets Anatomi op på Republique (2019), Underkastelse (2018) og Sort Vand (2017) på Betty Nansen og det Reumert-nominerede stykke, Rose (2015), på Team Teatret. I Tyskland har hun lavet opsætningen Schrottplatz (2016) på Deutsches Theater. 
Anja er desuden stiftende medlem af det tværkunstneriske scenekollektiv LOGEN. Endelig har Anja Behrens i en længere årrække arbejdet som konsulent og underviser ved hhv. Akademiet i København, Den Danske Scenekunstskole i København og TISCH i Berlin.


Mentee:Rebekka Sofie Bohse Meyer

Performance designer 

Rebekka Sofie Bohse Meyer er en performance designer. Hun har en BA i Musicology og en MA i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og en MA i Performance Design fra University of Leeds.  

Hun er optaget af nye teknologier for inddragende oplevelser og har for nyligt arbejdet med integrationen af VR og AI i kunstneriske performance praksisser. Hendes research i VR i performance og dens betydning for scenografi bliver udgivet i Theatre and Performance Design Journal. 

Hun har derudover skabt lydbilleder for den inddragende installation Blue Hour 360° til Prague Quadrennial 2019 og designet det generative lydbillede for den interaktive AI installation REFLECTOR af Makropol præsenteret på IDFA DocLab i 2019. 

Hendes arbejde er blevet støttet af Creative Europe og Statens Kunstfond. På nuværende tidspunkt er Rebekka igang med at starte en ny tværæstetisk udstillingsplatform Platform BUNKER i samarbejde med Lise Seier Peterson og støttet af Statens Kunstfond. Derefter udvikler hun en VR-opera. 

Mentor: Tina Tarpgaard

Koreograf & Kunstnerisk leder,  Recoil Performance Group 

Tina Tarpgaard er koreograf og danser med hjemsted i København. I 2005 stiftede hun kompagniet recoil performance group som siden har arbejdet dedikeret med koreografiske og tværæstetiske værker hvor bl.a. software artists og bio artists har været nære samarbejdspartnere.  Hendes værker har vundet adskillige priser både nationalt og internationalt bl.a. Årets Reumert for årets bedste danseforestilling. Tina Tarpgaard desuden været aktuel som gæstekoreograf hos adskillige kompagnier, bl.a. Dansk Danseteater, Den Kongelige Ballet, Det Kongelige Teaters kompagni Corpus, Norrdans dansekompagni og Skaanes Danseteater i Sverige. Tina er uddannet danser ved Ballet Rambert school i London og ved Rudra Bèjart i Lausanne, Schweiz. Hun er for nuværende i gang med en Masters i Public Governance på Copenhagen Business School. 


Fakta om forløbet

Mentor og mentee har i forløbet ca. 7 møder inkl. 3 obligatoriske fællesmøder, hvor det første fællesmøde fandt sted d. 25 nov. 2020.

Til de tre obligatoriske fællesmøder mødes alle mentor og mentee par – dem med fokus på kunsternisk udvikling og dem med fokus på producent praksis.

Som mentor-menteepar fastsætter I selv datoerne for de 4 resterende møder, der er ml. de enkelte mentor-mentee par, som kan afholdes enten fysisk eller pr. tlf /skype i løbet af programmet.

Som mentee skal du være indstillet på at tage ansvar for forløbet, så du får mest muligt ud af det. Dvs. det er dit ansvar at arrangere møder med mentor, formulere dagsorden og følge op på de aftaler du indgår med din mentor.

Du forpligter dig til at vidensdele resultatet af dit forløb, både til Udviklingsplatformen, men også på et afsluttende seminar i november 2021. Mentorprogrammet er gratis. Du skal selv afholde rejseudgifter til alle møder.

Sådan ansøger du

DEADLINE FOR MENTORPROGRAMMET 2020/21 var d. 10 sep. 2020

Mentorprogrammet 2020/21 kunne søges af:

  •  Scenekunstnere, som ønsker at videreudvikle deres kunstneriske praksis.
  • Scenekunstproducenter og selvproducerende scenekunstnere, der ønsker at videreudvikle deres producentpraksis. Læs mere her.

For scenekunstnere: Du skal beskrive hvilke kunstneriske udfordringer du gerne vil arbejde med og hvilke ambitioner du har i forhold til at ansøge som mentee.

Det er muligt, men ikke et krav, at foreslå en mentor i din ansøgning. Vi bruger det som guideline i hvilken mentor du bliver parret med.

Ansøgningen må max være 1 side og 1 side cv (2 sider i alt samlet i en PDF) som uploades via ansøgningsformularen.

Målgruppe

Mentorprogrammet retter sig mod scenekunstproducenter, selvproducerende scenekunstnere og scenekunstnere, der arbejder indenfor den frie scenekunst, projektstøttede teatre og mindre etablerede teatre.

Du kan både være garvet i faget med mange års erfaring eller være i starten af din karriere. Dog forventes det, at du har relevant erfaring som professionel producentvirksomhed indenfor scenekunstområdet, herunder også som scenekunstner.


Hvis du har spørgsmål til Mentorprogrammet, skal du kontakte projektleder Gitte Nielsen på mentor@udviklingsplatformen.dk

Mentorprogrammet er skabt på baggrund af Udviklingsplatformens målsætning om karriereudvikling og opkvalificering af fagligheden for producenter og scenekunstnere.

Mentorprogrammet er støttet af: