Udviklingsplatformen
for Scenekunst
 
 

Rådgivningsforløb med Sir Grand Lear: “Det er en sjælden luksus”

Lea Højmark Burrows og Karen Zenia Hal Hermansen fra Sir Grand Lear har været igennem et rådgivningsforløb hos UP. Fokus var kommunikation, formidling og branding. UP har snakket med dem efter endt forløb, og der er overordnet stor begejstring at spore.

Kommunikation som udfordring

Sir Grand Lear er placeret i Danmark og Norge. De er både et scenografkollektiv og et lille, producerende kompagni. De arbejder med mødet mellem kunst og social aktivisme og har tydelige aktuelle tematikker i forestillingerne. De arbejder med et højt kunstnerisk niveau og overraskende former, der har til formål at skubbe til nysgerrigheden og give anledning til inspirerende samtaler. Udfordringen for Sir Grand Lear var, efter egne ord, hvordan de kommunikerede deres profil. Kommunikationsudfordringen var både med henblik på at skaffe midler til fremtidige projekter, samarbejdspartnere og selvfølgelig publikum. Men også generel strukturering og finansiering af kommunikationen. Det var derfor kærkomment med en rådgiver, der kunne hjælpe med at løse nogle af kompagniets kommunikative problemstillinger.

En sjælden luksus

Lea Højmark Burrows og Karen Zenia Hal Hermansen havde på forhånd ingen ambitioner om, at deres udfordringer ville blive fuldstændig løst under rådgivningsforløbet, men de kom meget tættere på. De beskriver, hvordan forløbet har givet dem et godt fundament for at gå videre med forskellige opgaver indenfor kommunikationen, blandt andet igangsætningen af en ny hjemmeside, showreel etc.

Sir Grand Lears rådgiver, Jens Hyldgaard, var gennem forløbet handlingsorienteret. Ligeledes en stærk guide, der stillede gode spørgsmål og skubbede i den rigtige retning. Han var meget generøs med sin faglighed og sørgede for et forløb, der var krævende, inspirerende og bekræftende. De er gået fra forløbet med ideer og værktøjer, som kan bruges fremadrettet. En af disse værktøjer er en konkret kommunikationsstrategi. De beskriver det som en sjælden luksus, at en kompetent person i sådan en grad går i dybden med ens arbejde. De er blevet glædeligt bekræftet i, hvor givende det kan være, at invitere et andet menneske med andre synspunkter og faglighed indenfor.

En spændende opgave

Og det er ikke kun Sir Grand Lear, der har været begejstret for rådgivningsforløbet, men også rådgiveren Jens Hyldgaard. Sir Grand Lears ambition om at redefinere deres brand og profil tiltrak ham til projektet. Det matchede hans kompetencer og interesser, og han synes at det lød som en spændende opgave.

Der var kommet nye resultater, drømme og mål hos Sir Grand Lear over de seneste år. Derfor havde de brug for hjælp til at positionere deres arbejde på ny. Jens Hyldgaard beskriver, at det har været inspirerende at få lov til at gå i dybden med et andet brand end det, han sidder med til dagligt. Begge parter peger på, at mere tid i projektet havde åbnet muligheden for at nå endnu længere. På denne måde havde der været tid til endnu flere møder, samt mere fordybelses- og arbejdstid mellem møderne. Men Jens Hyldgaard har gjort sig umage med handlingsorienterede møder, som har givet grundstenene til det videre arbejde på egen hånd.


IMG 6703 1 768x724