Tid i rum – Folketeatret

Udviklingsplatformen har i sæson 21/22 lejet lokaler på Folketeatret, og faciliterer derfor kunstneriske udviklingsforløb af én til to uges varighed til en række professionelle frie scenekunstkompagnier i efteråret 2021.

Gennem Open Call: Tid i rum – Folketeatret har Udviklingsplatformen udvalgt en række scenekunstneriske undersøgelser fra den frie, uafhængige scenekunst blandt et bredt og stærkt felt af ansøgere.

Alle forløb strækker sig over én uge og de udvalgte scenekunstnere og kompagnier får tilknyttet en ekstern sparringspartner til at give feedback undervejs i forløbet.

Forløbene er en invitation til at gennemføre fælles kunstneriske udviklingsforløb, der ikke nødvendigvis udmunder i en forestilling. Det er en mulighed for at kunne fordybe sig i specifikke teknikker eller udforske en metode, som supplement til en prøveproces.

Forløb i lokalet Kvisten udbydes som honorerede forløb, mens forløb i Gamle Prøvesal, er forbeholdt scenekunstnere og grupper, der kan finansiere de kunstneriske honorarer gennem egne offentlige eller private tilskud.

Udviklingsforløb i Gamle Prøvesal / Efterår 2021

Den Hemmelige Have / UGE 33 + 34
v. MYKA & POPPYKALAS

Forestillingen ’Den Hemmelige Have’, i samarbejde med Glyptoteket, undersøger hvad mennesket hungrer efter i en mørk, tung, ensom og digitaliseret tid.

I en blød, hypersanselig og tværæstetisk blomsterhave fejrer MYKA og POPPYKALAS 
fællesskabet og hylder naturens helende kræfter og åbner for refleksion om biodiversitet.
Læs mere her.


PEUPLE / UGE 35
v. KASPERSOPHIE

Værket PEUPLE eksisterer i en vibrerende tvetydighed mellem multi-platform performance og eksklusivt tøjmærke for folklorekostumer til små piger. Den fysiske manifestation af værket udfolder sig som et pop-up showroom i gallerier og tomme butikslokaler. Online eksisterer værket i form af en webshop som virtuel skulptur. KASPERSOPHIE’s fokus for den kunstneriske undersøgelse er introduktionen af og samspillet ml. værket og nye elementer såsom lyd og LED visuals. De to nye elementer skal give en engagerende nutidig og materiel kontrast og kant i værket, der ellers er tro mod historistiske fortællinger og et folkeligt visuelt udtryk og tilgang.
Læs mere her.


Mephisto / UGE 37
v. Annika KompArt

Med det kunstneriske udviklingsforløb vil danser og koreograf Annika KompArt og lys/set designer Jari Matsi fortsætte deres udvikling af kunstneriske metoder om ord og bevægelse med fokus på story telling inspireret af Ben Duke. Projektet går ud på at fortælle en bog, et eventyr eller en anden kendt tekst i 15 sætninger. Disse fortællinger blandes med personlige begivenheder, således at der skabes en auto fictional fortolkning, som involver krop, sprog og lyd. Læs mere her.


HVORDAN HAR DU DET? / UGE 38
v. Sir Grand Lear


Projektet HVORDAN HAR DU DET? udvikles i samarbejde med forskere fra Statens Institut for Folkesundhed, og skal være en performativ debriefing af et verdensomspændende kulturelt traume affødt af Corona-krisen.

Fokus for Sir Grand Lear’s kunstneriske undersøgelse er en dybdegående og modig udforskning af formatet.

Læs mere her.



Natsværmer / UGE 39
v. koreograf Sarah Lee Armstrong

Natsværmer er en koreografisk vandring ind i mørket; som naturfænomen, liminalt rum og primordialt potentiale. Fokus for den kunstneriske undersøgelse er at afprøve den kunstneriske idé og udforske et potentielt koreografisk format, hvor der projekteres filmet materiale på glas og vandoverflader, såsom skærme, transparente skulpturer og installationer i en blackbox.
Læs mere her.



Udviklingsforløb på Kvisten / Efterår 2021

ENSEMBLE / uge 40

v. danser og koreograf Ellen Kilsgaard i samarbejde med de medvirkende
Med et stort ensemble bestående af børn, professionelle dansere, live musik og scenisk lys, vil danser og koreograf Ellen Kilsgaard med projektet ENSEMBLE arbejde frem mod et koreografisk udtryk hvor aldersforskelle ml. voksne og børn co-eksisterer, og hvor både individer og gruppen, personlige samspil og flokfænomener kommer til syne. Den kunstneriske undersøgelse har fokus på at afprøve forskellige koreografiske rammer sammen med en børnegruppe og undersøge børnenes fysiske og poetiske samklang med de voksne dansere.

ENSEMBLE v. Ellen Kilsgaard. Foto: Inuuteq Nuka Kriegel

The Mirror Project / uge 41

v. koreograf og danser Antoinette Helbing i samarbejde med de medvirkende / uge 41
The Mirror Project er et koreografisk værk, der handler om forholdet mellem den virkelige krop og afbildningen af kroppen. I en dans mellem to kæmpestore spejle og to performere forplanter koreografien sig som en kinæstetisk oplevelse hos tilskueren. Gennem billeder og bevægelse udfolder The Mirror Project relationen mellem billeder af kroppen og kroppens sanselige potentiale. Fokus for den kunstneriske undersøgelse er videreudvikling af det koreografiske materiale gennem improvisationer og opstart af samarbejde med lysdesigner Carina Backmann.

The Mirror Project v. Antoinette Helbing. Foto: Antoinette helbing

LOVE/HUNGER/HURT / uge 42

v. Kunstnerkollektivet HER / uge 42
LOVE/HUNGER/ HURT er en musikdramatisk monolog om kvinden Marie, der lige er blevet forladt af sin angivelige one and only. Forestillingen er en poetisk, humoristisk, rå og tåkrummende beretning om selvudslettelse, kærlighedsafhængighed, frygten for at miste sig selv, sin forstand og i sidste ende livet, som man kender det. Gennem en blanding af nyskrevne tekster, kendte musikstykker og filmscener, portrætteres den skrøbelige og længselsfulde fantasi, som Marie færdes i.
Fokus for den kunstneriske undersøgelse er en videreudvikling af den musikdramatiske forestilling – herunder at undersøge det foreliggende manus, skrive nye tekster og udvikle lyduniverset til forestillingen. 

LOVE / HUNGER / HURT v. Kunstnerkollektivet HER. Foto: Emilia Therese og Anja Mia Rewitz og Trine Rosa Bonde

Hr. X / uge 43

Out of Balanz v. musiker og komponist Bebe Risenfors,  forfatter & dramaturgisk konsulent Harald Voetmann, deviser og skuespiller Troels Hagen Findsen, samt deviser og instruktør Katrina Bugaj / uge 43
Hr. X er et eksperimenterende og sorthumoristisk værk om stress, depression og omsorg. Værket bliver skabt gennem en kollektiv proces, der opererer i krydsfeltet mellem nykomponeret musik, tekst/litteratur og fysisk teater, og undersøger sammenhængen mellem den massive udbredelse af depression og stress i Danmark og den måde, som vi har indrettet samfundet på. Fokus for den kunstneriske undersøgelse er på improvisation og afprøvning af materiale på gulv, samt udvikling af manuskript og lydunivers.

Out of Balanz. Foto: Katrina Bugaj.

Kansas, er du død? / uge 44

v. Kunstnerkollektivet FAMILIEN / uge 44
Performancen ’Kansas, er du død?’ er tredje del af kunstnerkollektivet FAMILIENS triologi, der undersøger om Danmark er et klassesamfund. Fokus for den kunstneriske undersøgelse er indsamling af empiri og teori fra den såkaldte arbejderklasse. På baggrund af bl.a. interviews skabes scenisk materiale og en række forskellige genre og udtryk afprøves ud fra spørgsmålet: Hvordan fortæller vi hverdagsekspertens historie som performance, installation, lydværk eller noget helt fjerde?

Kansas, er du død? af Kunstnerkollektivet FAMILIEN. Foto: Carla Rafaella Gianetti.