Det gode pitch

Når du deltager på salgsplatforme for scenekunst, som f.eks. det årlige Teaterseminar, skal du pitche din forestilling foran teaterforeninger, scener, internationale presenters m.m.  I andre sammenhænge, vil der også være situationer, hvor du skal pitche din forestilling. Det er derfor en god idé at have et godt pitch af både din forestilling og dit kompagni klar.

 

Et pitch handler om det første indtryk, som du giver overfor en arrangør, opkøber, teaterdirektør osv. Husk, at dit pitch begynder lige i det øjeblik, at du træder ind i rummet (dvs. ikke kun i de 5 minutter, hvor du er i pitch-situationen på scenen). Vær derfor åben og inviterende både før og efter dit pitch.

Et pitch defineres som en kortfattet præsentation af et produkt eller et projekt med henblik på salg, samarbejde, ansættelse el.lign.

Et pitch er altså ikke en færdig produktpræsentation, men en salgstale, der bliver brugt til at komme videre i en udviklingsproces. Formålet er at fange modtagerens interesse til at engagere sig videre i dit projekt.

 

Det gode pitch sikres ved at du:

  • Kender din målgruppe
  • Er velforberedt
  • Har et klart budskab
  • Har en plan for formidlingen
  • Har en god afslutning

 

Det gode pitch består af:

  • En start, der gør indtryk (gør det relevant)
  • En midte – jeres indhold/ kontekst (gør det enkelt)
  • En slutning, der skal huskes (gør det unikt)

 

Tips og gode råd til dit pitch

Her har vi samlet en række tips og gode råd til det gode pitch. De er baseret på et oplæg af kommunikationsrådgiver Joachim Rosenstand fra en forberedende pitch-workshop for deltagere på teaterseminaret 2021.

 

Inden du træder ind på pitchscenen

  • Overvej hvem fra dit kompagni, som skal pitche og hvilket fokus I lægger. Er det selve kunstneren, jeres kompagnis brand eller den enkelte forestilling, som sælger hos jer?
  • Kend din målgruppe. Hvem er de? Hvor er de? Hvad tænder de på og hvad kan netop jeres/din forestilling give dem?
  • Kend det sted du skal pitche – få styr på alt det praktiske og vær godt forberedt, så du kan slappe af i situationen.
  • Keep it to the story og kill your darlings! Hold dig til din kernefortælling og undgå at tale for meget om grunden til at du laver forestillingen. Tænk på din fortælling som et løg! Skræl det mere og mere ind til kernen.
  • Overvej: Hvad er selling point for netop jeres forestilling? Tænk på hvad, der skal stå på forestillingsplakaten. Vær ikke bange for spoilers!
  • Overvej: Hvad skal modtagerne sige til hinanden efter pitchet? Fortæl dem hvad de kan forvente at få ud af din forestilling.

 

Når du pitcher

  • De første minutter er ekstremt vigtige. Lav derfor en stærk åbning. Det kan være en stærk sætning, en gimmick, et citat, en bemærkning, en anekdote, et spørgsmål. Hvad virker for dig?
  • Når du pitcher, så forestil dig at det KUN er dig, som de er kommet for at se.
  • Find nogle kontaktpersoner i salen, som du har en god forbindelse til – som du kan tale direkte til.
  • Brug din personlighed! Vær ikke bange for at vise dig selv.
  • Hvis du har en digital præsentation til rådighed under dit pitch (f.eks. et powerpoint) så vis flotte billeder og video.
  • Husk pausens magt. Selvom du kun har fem minutter så husk at bruge pauser. Lav nogle korte pauser i dit oplæg for at få opmærksomheden tilbage igen.
  • Den stærke afslutning. Nævn tre ting, der svarer på, hvorfor de skal vælge din forestilling og som skal være det de primært husker.

 

Gode råd til din deltagelse på Teaterseminaret el. andre salgsplatforme


Her har vi samlet en række gode råd til din deltagelse på Teaterseminaret generelt. Desuden gode råd til, hvordan du forbereder dig til den gode samtale, når folk opsøger dig efter dit pitch. De gode råd er en sammenfatning af oplæg af kunstnerisk leder, komponist og performer hos Livingstones Kabinet Pete Livingstone, leder af Applaus Lene Struck-Madsen og producent Jonas Schou Hansen på en forberedende pitch-workshop for deltagere på teaterseminaret 2021.

  • Ud over et pitch af din forestilling, så forbered også et pitch om dit kompagni. Har I en historie inden for en særlig genre? Er I kendte inden for jeres disciplin? Fortæl om den!
  • Forbered dit narrativ som kunstner. Hvor kommer du fra og hvor udvikler du dig hen?
  • Der er kamp om opmærksomheden på salgsplatforme som Teaterseminaret. Overvej derfor hvordan du bliver let at identificere. Hvordan kan du skille dig ud fra det, som de andre tilbyder?
  • Du skal kunne fortælle klart, konkret og kort om, hvad forestillingen handler om. Undgå at bruge for akademiske ord. Find gode buzz words som folk kan associere din forestilling med.
  • Gør teaterforeningerne/arrangørerne/programlæggerne trygge ved jeres forestilling og kompagni. Fortæl at der er andre, som kan lide jeres forestillinger. Fremhæv hvis I er blevet nomineret, har fået gode anmeldelser eller gode publikumscitater. Det vil bekræfte dem i deres valg.
  • Risikovilligheden stiger hos køber, hvis man ved hvad det er man køber. Dvs. vis/forklar hvordan jeres forestilling kan give en værdi til en bestemt målgruppe, fx at det er en forestilling, der retter sig mod gymnasieelever og taler lige ind i den målgruppes interesser.
  • Overvej om du kan tilbyde ”produkter” rundt omkring din forestilling. F.eks. workshops, undervisningsmateriale eller after talks, hvor publikum kan møde kunstneren og stille spørgsmål. Med undervisningsmateriale vil du evt. sælge din forestilling til gymnasier i lokalområdet. Hvis det lykkes, kan du planlægge både aften- og formiddagsforestillinger når du er på turné. Herved har du mulighed for at give en fordelagtig pris til arrangøren, ved at spille to gange på en dag, hvilket gør forestillingen mere rentabel for begge parter.
  • Husk, at medbringe RIGELIGT med salgsmateriale – der er tradition for at arrangørerne tager eksemplarer både til sig selv og deres bestyrelse. Mange producenter på Teaterseminaret benytter at have pakket konvolutter med samlet materiale klar til de enkelte teaterforeninger og arrangører, som du kan udlevere, og derved også holde styr på, hvem der har eller ikke har fået udleveret materialet på Teaterseminaret.
  • Lav gerne en pressemeddelelse til arrangørens PR-afdeling, hvor du fremhæver alle de historier der kunne være omkring forestillingen: taler den fx ind i en aktuel politisk dagsorden? Er en af de medvirkende et aktuelt kendt ansigt? Skriv i salgsmaterialet, at hvis man køber værket, stiller I også pressekit, fotos, fx artisttalk, osv. til rådighed.
  • Roll-ups er en rigtig god måde at præsentere sig selv på. Hvis du har en skærm med (computer, tablet el.lign.), så vis f.eks. en trailer-video uden lyd (husk forlængerledning til strømforsyningen).
  • Vær forberedt på at blive ’afvist’ mange gange og tag det ikke personligt – vedkommende er højst sandsynligt bare ikke i din målgruppe. Nogle vil elske det du gør og andre ikke.
  • Følg op! Tag noter efter hver samtale med en programlægger eller arrangør for at kunne følge relevant op bagefter.