Sæt fokus på din karriereudvikling som professionel scenekunstproducent i det frie felt
I UP’s etårige mentorprogram får du mulighed for at sætte turbo på din faglige udvikling som producent. Du får perspektiv på din faglige praksis, samt sparring, uanset hvor du er i din karriere. Du vil blive matchet med en kvalificeret mentor, som har værdifuld erfaring og indsigt, der er relevant for netop dig.
Som noget nyt tilbydes programmets mentees denne gang som supplement til mentorforløbet et uddybende, lønnet, praktikforløb af en uges varighed hos en erfaren scenekunstproducent i det projektstøttede felt.
Mentees & mentorer 2023-24
Målgruppe:
Denne syvende udgave af UP’s etårige mentorprogram retter sig specifikt mod scenekunstproducenter, der samarbejder med selvproducerende scenekunstnere og kompagnier i det projektstøttede felt.
Der er ikke er tale om et uddannelsesforløb, men en sparrings- og udviklingsproces, hvor du i løbet af et år med en mentor tilknyttet kan styrke din eksisterende faglighed og praksis.
Derfor forventes det, at du på ansøgningstidspunktet har mindst to års relevant erfaring med producentvirksomhed indenfor scenekunstområdet, og at du har en ambition om en karriere i det projektstøttede felt.
UP’s mentorprogram henvender sig til både erfarne og mindre erfarne producenter, med det fokus, at din deltagelse som mentee i programmet skal være springbræt for et trin op i din karriere.
Det særlige fokus på producentlaget skyldes, at funktionen som scenekunstproducent har udviklet sig over de seneste år. Der er kommet en stærkere efterspørgsel efter strukturel og administrativ professionalisering, og der er en udtalt mangel på producenter i feltet.
For nye producenter kan oparbejdelsen af de mange fagligheder virke uoverskuelig i et projektbaseret og ofte prekært arbejdsliv, hvilket kan være en årsag til, at mange efter kort tid vælger forlade producentfaget – eller det projektstøttede felt i det hele taget.
Producenten varetager i tæt samarbejde med den skabende kunstner opgaver indenfor et bredt udsnit af fagområder; finansiering, projektledelse, internationalisering, netværksledelse, strategisk udvikling, PR og administration. Dette afføder høje krav til producentens faglighed og praksis.
UP’s fokus på producenter i denne udgave af vores populære mentorprogram, udspringer således af et ønske om at støtte op om en udvikling og styrkelse af producentlaget.
Mentorprogrammet tilrettelægges af dig og din mentor. Mentorer og mentees udvælges af ekstern kurator for UP.
I din ansøgning kan du selv definere tematikker og fokus, som er relevante for dig.
Eksempler på fokus kan være:
- Ledelsesbevidsthed, selvledelse og ledelsesdilemmaer som producent
- Forretningsudvikling og entreprenørskab som freelanceproducent
- Det bæredygtige producentskab
- Definition af egen praksis
- Udfordringer i parløbet med den kunstneriske leder
- Kompetenceafklaring
- Producentens mange fagligheder
...eller noget helt tredje, som du har behov for.
Praktikforløb
Mentees tilbydes som supplement til mentorforløbet et uddybende, lønnet praktikforløb af en uges varighed hos en erfaren scenekunstproducent i det projektstøttede felt. Her får du mulighed for at styrke dit netværk og for at fordybe dig i fagspecifikke producentkompetencer.
Der vil være tale om en observerende praktik, hvor du følger med en scenekunstproducent rundt, men i praktikugen vil der blandt andet blive afholdt tre rådgivningsmøder, hvor praktikstedet stiller sig til rådighed for praktisk oplæring efter dit ønske.
Valg og aftale med praktiksted foretages af UP efter samtale med mentee og mentor.
Feedback
Mentees vil blive bedt om en kort afrapportering, når det etårige forløb afsluttes. Der vil være mindre evalueringer og feedback undervejs.
Hvornår kører mentorprogrammet?
Mentorprogrammet kører fra februar til december 2025.
Mentor og mentee har i forløbet cirka syv møder inklusiv tre obligatoriske fællesmøder. De tre obligatoriske fællesmøder bliver afholdt på følgende dage:
6. februar 2025.
30. april 2025.
26. november 2025.
Det er en forudsætning for optagelse i mentorprogrammet, at du kan deltage i alle fællesmøderne.
Mentor og mentee fastsætter selv datoerne for de fire resterende møder, som kan afholdes enten fysisk eller online i løbet af programmet.
Datoer for praktikforløbet arrangeres individuelt mellem mentee og praktiksted.
Der vil desuden være et afsluttende seminar i december 2025.
Hvor mange optages?
Der optages 5 mentees i programmet.
Du kan kun søge som enkeltperson.
Hvad forpligter man sig til?
Som mentee skal du være indstillet på at tage ansvar for forløbet, så du får mest muligt ud af det. Det vil sige, at det er dit ansvar at arrangere møder med mentor, formulere dagsorden og følge op på de aftaler, som du indgår med din mentor.
Som mentee forpligter du dig til at vidensdele resultatet af dit forløb, både til UP, men også på det afsluttende seminar i december 2025.
Koster det noget at deltage i mentorprogrammet?
Mentorprogrammet er gratis. Du skal dog selv afholde rejseudgifter til alle møder. Hvis mentor og mentee bor langt fra hinanden, kan du dog søge UP om tilskud til rejseudgifter.
Mentorprogrammet kan søges af scenekunstproducenter, der samarbejder med scenekunstnere og kompagnier i det projektstøttede felt, og som ønsker at styrke og udvikle deres producentpraksis.
Det er et krav, at du har mindst 2 års relevant erfaring med professionel producentvirksomhed indenfor scenekunstområdet.
I ansøgningen skal du beskrive dit nuværende arbejde og hvilke udfordringer og ambitioner, du vil arbejde med som mentee.
Det er muligt men ikke et krav at foreslå en mentor i din ansøgning. Vi bruger det som guideline til, hvilken mentor du bliver parret med.
Ansøgningen skal indeholde:
en ansøgningstekst på maks. 1 side CV på mak. 1 side
(i alt 2 sider samlet i én pdf.)
Ansøgning uploades via ansøgningsformularen.
Mentorprogrammet kurateres af ekstern kurator i samarbejde med UP.
UP opfordrer alle uanset etnicitet, køn, alder, funktionsevner, religion, seksualitet og socioøkonomisk baggrund til at søge.
Tidligere mentorprogrammer
Ar Utke Ács (kunstner inden for samtidsdans og udvidet koreografi) & Emma Castro Møller (Co-Director v. Warehouse9)
Jeppe Alsgaard Pachaï (dansk/iransk skuespiller og scenekunstner) & Gry Worre Hallberg (PhD, kunstnerisk leder af Sisters Hope)
Lasse Mouritzen (arbejder i spændingsfeltet mellem bydramaturgi og kunstnerisk udvikling) & Marie Viltoft Polli (producent på Helsingør Teater)
Ida Michael Kiberg (freelance sceneinstruktør, producent, dramaturg, librettist og caster) & Maria Frej (leder af MusikTeatret)
Linn Haldrup Lorenzen (freelance scenekunstner og arbejder som performer, iscenesætter, underviser og konceptudvikler) & Anika Barkan (performance-maker)
Lars Werner Thomsen (instruktør og tidligere kunstnerisk leder af Glad Teater) & Anne Mette Nørskov (koordinator for Dansk Samtidscirkus)
Anja Ohlsen (freelance forestillingsdramaturg) & Trine Wisbech (dramaturg, manuskriptkonsulent og kreativ producent)
Jesper Pedersen (freelance dramatiker, instruktør, og kreativ producer ) & Eva Præstiin (direktør for Betty Nansen Teatret)
Filip Robin Vest (billedkunstner og performer) & Lilibeth Cuenca Rasmussen (mentor og billedkunstner, samt professor i Tidsbaseret og Performance Kunst ved Kunstakademiet i Bergen).
Anne Gry Henningsen (skuespiller og kunstnerisk leder af MÆRKVÆRK) & Jens Frimann Hansen (mentor og teaterleder ved Helsingør Teater, samt gadefestivalerne PASSAGE og SO Festival i England).
Katinka Hurvig Møller (instruktør, dramatiker og medstifter af teaterkollektivet MAGMA) & Pernille Møller Taasinge (mentor og udviklingschef i Aaben Dans)
Katrine Faber (skuespiller, stemmekunstner, iscenesætter, komponist og historiefortæller) & Nina Kareis (mentor og sceneinstruktør samt kunstnerisk leder af Livingstones Kabinet)
Lara Vejrup Ostan (koreograf) & Gry Raaby (mentor og producent for Institute of Interconnected Realities, Visible Effects og Recoil Performance Group. Del af koreografkollektivet RISK, og tæt samarbejdspartner med Kunstkollektivet FAMILIEN)
Maja Ravn Christensen (dramaturg og produktionskoordinator) & Anneline Köhler Juul (mentor og Kreativ producent hos sART Danseteater samt manuskriptforfatter).
Nanna Stigsdatter Mathiassen (danser og koreograf) & Tina Tarpgaard (mentor og kunstnerisk leder og koreograf hos recoil performance group).
Tali Rázga (kunstnerisk leder af Gazart) & Marianna Klint (mentor og teaterdirektør for Aveny-T).
Trine Rosa Bonde (dramatiker og skuespiller) & Line Rosvoll (mentor og kunstnerisk leder for Dramatikkens hus).
Anna Panduro (skuespiller) & Lisbeth Klixbüll (mentor og tidligere teaterdirektør for Aaben Dans, coach samt tidligere danser)
Stina Strange Thue (kunstnerisk producent v. Convoi Exceptionnel/DeLeónCompany, udøvende koreograf/danser samt skribent) & Marie Haugsted Mors (mentor og kunstnerisk proceskonsulent i Den Kongelige Ballet siden 2013)
Helga Rosenfeldt-Olsen (scenekunstner og kunstnerisk leder v. WunschMachine) & Sara Topsøe-Jensen (mentor og freelance iscenesætter, scenograf, performer samt kunstnerisk leder af Carte Blanche og kunstnerisk partner i Art of Listening)
Ida Marie Fich (kreativ producent hos dansekompagniet The Nordic Beasts, samt freelance producent for teatre og frie scenekunstgrupper) & Maja Ries (mentor og tidligere administrativ chef og producent på Blaagaard Teater (tidl. Teater Grob))
Sarah Rysgaard Jensen (producent på Teatret Møllen) & Laura Ramberg (mentor og tidligere administrativ leder for Husets Teater og Café Teatret)
Christina Korsholm Mattson (PR- og kommunikationsansvarlig v. Syddjurs Egnsteater) & Camilla Hasseriis Diezt (mentor og PR- og Kommunikationsansvarlig på Helsingør Teater og PASSAGE Festival)
Helle Fuglsang (kunstnerisk leder af Wilma Version) & Louise Beck (mentor og kunstnerisk leder af OPE-N og TRAVERS)
Maj Rafferty (filmkunstner og instruktør ved gruppen Vesterbro Kælderteater) & Naja Lee Jensen (mentor og kunstnerisk leder for HAUT samt scenekunstner).
Pernille Garde (koreograf & kunstnerisk leder v. Pernille Garde Stage Art) & Marie Brolin-Tani (SE) (mentor og kunstnerisk leder v. Black Box Dance Company)
Eja Due (scenekunstner & kunstnerisk leder v. Teater Bæst) & Lilibeth Cuenca Rasmussen (mentor og billed- & performancekunstner)
Katrine Elise Leth Nielsen (freelance performer, skuespiller samt scenekunstner) & Anja Behrens (mentor og instruktør samt dramatiker)
Rebekka Sofie Bohse Meyer (performance designer) & Tina Tarpgaard (mentor og koreograf samt kunstnerisk leder v. Recoil Performance Group og Sydhavn Teater fra 2023)
Tone Haldrup Lorenzen (administrerende & kunstnerisk leder v. CuntsCollective & Katrien Verwilt (mentor og leder v. Metropolis /KIT)
Kristoffer Louis Andrup Pedersen, (grundlægger, kunstnerisk leder og koreograf i kompagniet DON GNU) & Per Kap Bech Jensen (mentor og administrator på Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret)
Simone Wierød (selvproducerende koreograf) & Lotte Kofod Ludvigsen (mentor og leder af Kultursekretariatet v. Syddjurs Kommune)
Karoline Holm Michelsen, (producent v. Fix+Foxy/MÆRKVÆRK/freelance) & Mette Wolf (mentor og teaterdirektør v. Nørrebro Teater)
Astrid Hansen Holm (kreativ producent og dramaturg v. Vontrapp) & Mikkel Harder Munck-Hansen (mentor og administrerende direktør v. Nordic House, Reykjavik tidligere kunstnerisk leder for drama v. Det Kgl. Teater)
Helene Kvint (kunstner v. CoreAct) & Ragnheiður Skúladóttir (mentor og kunstnerisk leder v. Festspillene i Nord-Norge)
Charlotte Calberg (freelance scenograf) & Vibeke Windeløv (mentor og tidligere direktør v. Betty Nansen Teatret og filmproducent)
Rasmus Malling Lykke Skov (kunstnerisk leder v. Teater Fluks) & Cathie Boyd (mentor og direktør v. Cryptic)
Gitte Kielberg (kunstnerisk leder v. Teatret Kimbri) & Jens Frimann Hansen (mentor og direktør på Helsingør Teater og kunstnerisk leder v. PASSAGE Festival og SO-Festival)
Teresa Ariosto (freelance producent) & Ulla Katrine Friis (mentor og leder v. Hotel Pro Forma)
Gry Worre Hallberg (kunstnerisk leder v. Sisters Hope) & Eileen Evans (mentor og administrerende direktør v. Forced Entertainment)
My Grönholdt (kunstnerisk leder v. MYKA) & Sari Lakso (producent v. Kallo Collective)
Mette Rønne (kunstnerisk leder v. KULTURMARKT) & Per Scheel (mentor og tidl. kunstnerisk leder v. Teater Grob)
David Price (producent v. Holstrebro Teater) & Mette Bryndum (mentor og administrerende direktør v. Sort/Hvid).
Gritt Uldall-Jessen (Nydanskeren Jimbuts Kulturforening) & Eva Hartmann (mentor og international general manager, producent og dramarådgiver for det tysk/engelske kunstkollektiv Gob Squad)
Sarah S. Rommedahl (eventmanager v. CPH STAGE og producent v. Teater Bæst) & Gianni Bettucci (mentor og manager v. FamilienFlöz)
Laila Skovmand (sanger, komponist og kunstnerisk leder af Between Music) & Henk Keizer (mentor og kurator samt project manager)
Mathilde Johnsen (producent v. Sydhavn Teater) & Lotte Kofoed Ludvigsen (mentor og kreativ producent v. Teatret Svalegangen)
Betina Rex (dramaturg, producent med PR- og kommunikation inden for scenekunsten i Danmark med fokus på dans, fysisk teater og ny cirkus) & Louise Richards (mentor og leder af Motionhouse)
Jonas Schou Hansen (kreativ producent v. GLIMT samt performer) & Thorkild Andreasen (mentor og administrerende direktør v. Carte Blanche)
Karen Toftegaard (iværksætter og indehaver af Karen Toftegaard ApS) & Elisabeth Casanova (mentor og leder af Nova Touring samt sanger)
Andreas Dawe (skuespiller, dramatiker og leder af AKUT 360) & Susanne Danig (mentor og leder af Danig Performing Arts Service)
Marion Vick (teaterleder hos Teateriet Apropos) & Helle Haagen (mentor og daglig elder af C:NTACT)
Poul Udbye Pock-Steen (musiker, organist og komponist) & Hans Christian Gimbel (mentor og økonomi- og administrationschef på Aalborg Teater samt initiativtager, medskaber og tidligere direktør for Teater Republique)