Hvad kendetegner egentlig det frie felt? Hvor mange forestillinger og hvilke gerner arbejder kunstnerne med? Hvordan er de produktionsmæssige strukturer, og hvad efterspørger feltet øgede indsatser for?
Det findes der nu en række svar på i den endelige rapport 'Kortlægning af scenekunstens frie felt', som UP har foretaget på baggrund af en omfattende undersøgelse i Januar 2025, som næsten 300 professionelt arbejdende kompagnier og selvproducerende scenekunstnere har deltaget i.
Den nye rapport er udarbejdet i samarbejde med Dansk Teater, Kulturens Analyseinstitut og med faglig sparring fra BARC Scandinavia.
Kortlægningen dokumenterer aktuel praksis i det frie professionelle scenekunstfelt og de betingelser, det opererer under. Gennem en omfattende dataindsamling kortlægges et felt med stærke potentialer, men også betydelige udfordringer – udfordringer, der for en stor del udspringer af manglende finansiering og strukturel understøttelse.
Det frie felt er bredt i aktiviteter og kunstnerisk arbejde
Kortlægningen viser et stort felt med spændvidde i aktiviteter. Produktion og turné er feltets primære fokus, men også kunstnerisk forskning og udviklingsarbejde fylder væsentligt.
Stærk international orientering, men mangel på struktur
Det frie felt har en stærk international orientering, og mange aktører har erfaring med internationalisering via uddannelse, co-produktioner og turnévirksomhed. Samtidig mangler der strukturer, som kan understøtte internationalt salgsarbejde.
Godt grundlag for turné i Danmark, men uudnyttet potentiale
Kortlægningen vidner om et felt med stor mobilitet og geografisk bred distribution af scenekunst i hele Danmark. Dog er der potentiale for at udvikle feltets turnéaktiviteter yderligere blandt andet ved at skabe bedre kontakt til aftagernetværk og skabe stabile økonomiske modeller.
Udbredt co-produktion, men potentiale for styrkelse
Kortlægningen viser et aktørfelt, der samarbejder bredt med både institutionsteatre, kulturhuse, museer, kirker og aktører uden for kultursektoren. Samtidig peger svarene på, at strukturerne for co-produktionsaftaler kan styrkes.
Udtalt ønske om forretningsudvikling
Der er et udtalt ønske om forretningsudvikling blandt respondentfeltet. Det benytter en bred vifte af forretningsmodeller, der spænder fra langsigtede strategier med fokus på professionalisering til tværsektorielle partnerskaber eller mere projektbaseret virke. Mange har strategiske ambitioner, men mangel på administrativ støtte, varetagelse af producentmæssige opgaver og forretningsstrategiske kompetencer gør det udfordrende for mange at opbygge bæredygtige strukturer og økonomisk stabilitet.
Behov for målrettede investeringer
Feltets store fleksibilitet løser ikke de strukturelle udfordringer, som gør sig gældende.
Hvis Danmark skal have et stærkt professionelt
frit scenekunstfelt, viser denne kortlægning, at
der er behov for målrettede investeringer, der
understøtter feltets turnémuligheder yderligere
både nationalt og internationalt, og som styrker
et bæredygtigt kunstnerisk virke ved at sikre
ressourcer til administration, produktion og
forretningsudvikling.
Rapporten er et redskab til den videre samtale
Vi håber, at denne kortlægning kan være et værdifuldt redskab i den fortsatte samtale om, hvordan vi bedst understøtter det professionelle frie scenekunstfelt og dets betydning i et større kunstnerisk og samfundsmæssigt perspektiv.
Stor tak til alle, på tværs af hele scenekunstbranchen, der har delt undersøgelsen og bidraget med besvarelser.
God læselyst!