Udviklingsplatformen
for Scenekunst
En
 
 

Samarbejdet med en producent

Hvordan finder man og fastholder en producent? Og hvad skal man være opmærksom på i samarbejdet?

Det er en tilbagevendende udfordring for kunstnere og kompagnier at finde og fastholde en producent. 

Udbuddet af dygtige freelance-producenter ligger langt fra efterspørgslen, og økonomien i det projektstøttede felt giver kun sjældent mulighed for en fast ansættelse og et større kontinuerligt samarbejde. 

Alligevel er der heldigvis stadig mange gode eksempler at lade sig inspirere af på frugtbare og langsigtede samarbejder mellem et kompagni eller en kunstnerisk leder og en producent.

I det følgende gives der ideer til, hvad du selv kan gøre, hvis du ønsker et samarbejde med en producent – måske endda et samarbejde, der rækker ud over realiseringen af et afgrænset enkeltprojekt.

Nederst på siden finder du en sammenfatning af udfordringerne i producentbranchen set fra producentens side. Det kan forhåbentlig skabe forståelse for, hvordan du som arbejdsgiver bedst muligt kan komme producentens behov i møde – hvilket er et vigtigt udgangspunkt for at skabe et langsigtet og bæredygtigt samarbejde i en prekær branche.

Definer dine præcise behov

I Danmark findes der ikke en konkret uddannelse som teaterproducent. Producentlaget i branchen er sammensat af meget forskellige profiler, som har fundet vej ind i faget på mere eller mindre autodidakt vis. De besidder hver deres særlige blanding af producentens mange fagligheder, som de har opbygget gennem tidligere samarbejder, uddannelse, interesse og flair. 

Nogle har en meget administrativ profil, andre er mere drejet mod f.eks fundraising eller strategisk udvikling, andre igen er skarpere på PR, projektstyring, internationalt samarbejde eller turnérealisering.

Det er derfor vigtigt, at du helt i starten overvejer præcis, hvilken type producent, du har brug for. Det er kun meget erfarne producenter i det projektstøttede felt, der kan levere på hele paletten, og de er yderst populære. Chancen for at tiltrække en af de helt tunge producentprofiler er derfor lille – og mindre erfarne eller alsidige kan ofte også gøre det.

Skab en præcis beskrivelse af den person, du leder efter, og den stilling, du tilbyder:

Har vi/kompagniet brug for en all-round producent eller snarere f.eks en administrator, PR-ansvarlig eller fundraiser?
Hvad kan eller vil jeg eller andre i kompagniet selv påtage os af producentarbejde?
Hvilke præcise faglige kompetencer har vi/kompagniet mest brug for (f.eks bogføring, tekstarbejde, salgskompetence, billetadministration, projektledelse)?
Hvilke præcise menneskelige kompetencer har vi/kompagniet mest brug for (f.eks lydhørhed, udholdenhed, fleksibilitet, ordenssans, kreativitet)?
Hvilken hierarkisk plads og ansvar ønsker vi/kompagniet at producenten skal have i kompagniet eller i et projekt?

Tilpas dine forventninger, tag et grundigt realitetstjek:

Hvad er det økonomiske råderum? Både nu, men også forventninger til de kommende år, hvis I gerne vil indlede et længere samarbejde
På hvilket praksis- og aktivitetniveau befinder vi/kompagniet os? Er timingen rigtig til at tilknytte en producent nu?
Hvem og hvilke kompetencer har vi/kompagniet allerede i vores netværk eller projektgruppe? Er arbejdsopgaverne, som vi/kompagniet ønsker at betro producenten realistiske og realiserbare indenfor den økonomiske/ansættelsesmæssige ramme?

Tænk ud af boksen og oplær eventuelt selv en producent

I forhold til problemet med den generelle producentmangel i scenekunstbranchens frie felt, kan det overvejes, om du selv vil investere i at oplære en ny producent.

Måske har du en person i dit netværk, der er interesseret i faget, og som du kan forestille dig have et godt samarbejde med?

Måske har du mulighed for i forbindelse med et større projekt at tilknytte en sådan person, hvor I sammen kan bruge projektet som afsæt for en oplæring?

Det kan være en god model for at oparbejde en tæt fælles praksis, men det kræver ekstra ressourcer fra din side i projektperioden.

Se også mod andre brancher

Husk også, at nye producenter kan findes mange steder. Mange af de eksisterende producenter har en baggrund i Dramaturgi, Teater- og Performancestudier eller andre humanistiske fag, men der findes også eksempler på producenter med en baggrund i f.eks. administrative stillinger, projektledelses- og PR-stillinger i andre brancher.

Hvis man skal nå ud til disse profiler i sin søgen efter en producent, kan det være en god idé at slå stillingen op, for eksempel på de gratis platforme jobscenen.dk eller via LinkedIn. Særligt hvis man har ambitioner og resurser til en større ansættelse, kan man ramme potentielle kandidater udenfor eget netværk.

Forstå producentens virkelighed og behov

Der er nogle helt basale forhold, som gør producentrollen vanskelig eller utilstrækkeligt attraktiv for mange at forblive i. Konsekvensen er, at projektstøttede scenekunstkompagnier ofte må se gode producentressourcer forsvinde ud i mere etablerede teaterorganisationer eller andre brancher.

Et af de grundlæggende problemer er arbejdsforholdene i branchen samt udfordringer med at formulere og styrke sin egen praksis som producent inden for de givne rammer.

Nogle af de tilbagevendende problemstillinger ift. fastholdelse og trivsel i producentbranchen er:

Behov for at mestre en lang række forskelligartede fagligheder på professionelt niveau uden en eksisterende uddannelse
Manglende udviklingsmuligheder
Dårlig/ustabil økonomi og lønforholdKorte projektansættelser, der ofte ligger oveni hinanden
Ensomhed på arbejdspladsen og manglende sparringsmuligheder
Svære arbejdstider ift. familieliv
Forventninger om altid at være til rådighed
Uklare ledelsesstrukturer i samarbejdet med den kunstneriske leder
Manglende eller vage stillingsdefinitioner og ansvarsafgrænsninger

Hvordan kan du imødekomme producentens problematikker?

Være tydelig omkring arbejdsvilkår (herunder arbejdstid, timetal, løn og andre godtgørelser, pension, afspadsering mv.)
Husk, at producenten ikke fra start har samme relation og dedikation til dit kunstneriske arbejde som dig, og at vedkommende skal ansættes på fair vilkår
Vær tydelig omkring arbejdsopgaver, ansvarsfordeling og respektér aftalerne
Respektér almindelige arbejdstider i størst muligt omfang, og begræns aften- og weekendarbejde til travle opløbsperioder
Ved længere samarbejder: Afhold årlige MUS-samtaler, og undersøg om du kan bakke op om producentens faglige udvikling
Tænk på producenten som en del af kernen i dit projekthold, så du inkluderer producenten i den projektenergi og det fællesskab, der findes i prøvesalen og på det kunstneriske hold
Tænk i gensidighed og ligeværd mellem kunstnerisk leder og producent: Er du villig til at dele dine lokale og internationale kontakter med din producent? Og har din producent ved ansættelsen et netværk, som du kan få glæde af?

Hvad tilbyder du udover økonomi?

Umiddelbart kan man godt tænke, at et godt og langsigtet samarbejde med en producent mest af alt er et spørgsmål om økonomi. Kan man tilbyde en producent de lønvilkår, vedkommende vil kunne opnå i den mere etablerede del af branchen? Men måske kan man i det frie felt opveje for den økonomiske udfordring ved at tilbyde andre goder, som handler om anerkendelse, inddragelse, fleksibilitet og en tydelig definition af arbejdsopgaver og ansvar.

Denne UPgrade-artikel er udviklet af UP på baggrund af dialoger i branchen i efteråret 2024 og viden fra både producenter og kunstneriske ledere med mange års erfaring i det frie felt.

Har du andre gode råd at dele her, er du velkommen til at skrive til info@udviklingsplatformen.dk