Det er en tilbagevendende udfordring for kunstnere og kompagnier at finde og fastholde en producent.
Udbuddet af dygtige freelance-producenter ligger langt fra efterspørgslen, og økonomien i det projektstøttede felt giver kun sjældent mulighed for en fast ansættelse og et større kontinuerligt samarbejde.
Alligevel er der heldigvis stadig mange gode eksempler at lade sig inspirere af på frugtbare og langsigtede samarbejder mellem et kompagni eller en kunstnerisk leder og en producent.
I det følgende gives der ideer til, hvad du selv kan gøre, hvis du ønsker et samarbejde med en producent – måske endda et samarbejde, der rækker ud over realiseringen af et afgrænset enkeltprojekt.
Nederst på siden finder du en sammenfatning af udfordringerne i producentbranchen set fra producentens side. Det kan forhåbentlig skabe forståelse for, hvordan du som arbejdsgiver bedst muligt kan komme producentens behov i møde – hvilket er et vigtigt udgangspunkt for at skabe et langsigtet og bæredygtigt samarbejde i en prekær branche.
Definer dine præcise behov
I Danmark findes der ikke en konkret uddannelse som teaterproducent. Producentlaget i branchen er sammensat af meget forskellige profiler, som har fundet vej ind i faget på mere eller mindre autodidakt vis. De besidder hver deres særlige blanding af producentens mange fagligheder, som de har opbygget gennem tidligere samarbejder, uddannelse, interesse og flair.
Nogle har en meget administrativ profil, andre er mere drejet mod f.eks fundraising eller strategisk udvikling, andre igen er skarpere på PR, projektstyring, internationalt samarbejde eller turnérealisering.
Det er derfor vigtigt, at du helt i starten overvejer præcis, hvilken type producent, du har brug for. Det er kun meget erfarne producenter i det projektstøttede felt, der kan levere på hele paletten, og de er yderst populære. Chancen for at tiltrække en af de helt tunge producentprofiler er derfor lille – og mindre erfarne eller alsidige kan ofte også gøre det.
Skab en præcis beskrivelse af den person, du leder efter, og den stilling, du tilbyder:
Tilpas dine forventninger, tag et grundigt realitetstjek:
Tænk ud af boksen og oplær eventuelt selv en producent
I forhold til problemet med den generelle producentmangel i scenekunstbranchens frie felt, kan det overvejes, om du selv vil investere i at oplære en ny producent.
Måske har du en person i dit netværk, der er interesseret i faget, og som du kan forestille dig have et godt samarbejde med?
Måske har du mulighed for i forbindelse med et større projekt at tilknytte en sådan person, hvor I sammen kan bruge projektet som afsæt for en oplæring?
Det kan være en god model for at oparbejde en tæt fælles praksis, men det kræver ekstra ressourcer fra din side i projektperioden.
Se også mod andre brancher
Husk også, at nye producenter kan findes mange steder. Mange af de eksisterende producenter har en baggrund i Dramaturgi, Teater- og Performancestudier eller andre humanistiske fag, men der findes også eksempler på producenter med en baggrund i f.eks. administrative stillinger, projektledelses- og PR-stillinger i andre brancher.
Hvis man skal nå ud til disse profiler i sin søgen efter en producent, kan det være en god idé at slå stillingen op, for eksempel på de gratis platforme jobscenen.dk eller via LinkedIn. Særligt hvis man har ambitioner og resurser til en større ansættelse, kan man ramme potentielle kandidater udenfor eget netværk.
Forstå producentens virkelighed og behov
Der er nogle helt basale forhold, som gør producentrollen vanskelig eller utilstrækkeligt attraktiv for mange at forblive i. Konsekvensen er, at projektstøttede scenekunstkompagnier ofte må se gode producentressourcer forsvinde ud i mere etablerede teaterorganisationer eller andre brancher.
Et af de grundlæggende problemer er arbejdsforholdene i branchen samt udfordringer med at formulere og styrke sin egen praksis som producent inden for de givne rammer.
Nogle af de tilbagevendende problemstillinger ift. fastholdelse og trivsel i producentbranchen er:
Hvordan kan du imødekomme producentens problematikker?
Hvad tilbyder du udover økonomi?
Umiddelbart kan man godt tænke, at et godt og langsigtet samarbejde med en producent mest af alt er et spørgsmål om økonomi. Kan man tilbyde en producent de lønvilkår, vedkommende vil kunne opnå i den mere etablerede del af branchen? Men måske kan man i det frie felt opveje for den økonomiske udfordring ved at tilbyde andre goder, som handler om anerkendelse, inddragelse, fleksibilitet og en tydelig definition af arbejdsopgaver og ansvar.
Denne UPgrade-artikel er udviklet af UP på baggrund af dialoger i branchen i efteråret 2024 og viden fra både producenter og kunstneriske ledere med mange års erfaring i det frie felt.
Har du andre gode råd at dele her, er du velkommen til at skrive til info@udviklingsplatformen.dk