Udviklingsplatformen
for Scenekunst
En
 
 

På turné i Danmark

Læs her en række anbefalinger til dig, der ønsker at turnere med en scenekunstproduktion i Danmark

Før du begynder at planlægge 

Er du klar, og har du erfaring? 

Vurdér realistisk om du er klar til at turnere i Danmark. Man skal helst have lidt erfaring, gerne lidt netværk også, og have lavet et par produktioner, før man kaster sig ud i turnélivet.

Det er svært for et ungt ukendt kompagni uden turnéerfaring at sælge forestillinger til en længere turné gennem de traditionelle netværk, men måske du har kontakter fra at have turneret med andre – det vil i så fald hjælpe dig.

Kom godt i gang

  • Brug dit netværk: Hvis du har har kontakter fra at have turneret med andre. De kan måske hjælpe dig med at danne overblik over, hvem der kunne have interesse i din produktion.
  • Opbyg erfaring: Det kan være en god idé at starte op med nogle få turnédatoer og en turnévenlig forestilling, så du oparbejder nogle erfaringer at bygge videre på.
  • Co-producere: Rigtigt godt er det også at co-producere med et teater, der har turnéerfaring og kan hjælpe dig i gang – det sker tit inden for børne- og ungdomsteaterområdet.

Vigtigt 

  • Husk fra et tidligt tidspunkt at begynde at invitere danske turnéarrangører i Danmark, når din forestilling spiller et sted.
  • Invitér også teateranmeldere. Hvis din produktion har fået gode anmeldelser, er der bedre chance for, at andre scener er interesserede i at vise den, og det kan efterfølgende åbne dørene til de netværk, der findes i Danmark.

Vigtige netværk i Danmark

Danmarks Teaterforeningers årlige seminar

En effektiv platform til at sælge sin forestilling og skabe netværk er Danmarks Teaterforeningers årlige seminar, DT seminaret, som du kan se meget mere om her.

Turnénetværk Danmark

Du styrker også dine muligheder for en større og økonomisk bæredygtig turné, hvis din forestilling udvælges til Turnénetværk Danmark-ordningen, som man ansøger om hos Statens Kunstfond. Se mere her

Ordningen administreres af Scenit.

Turnénetværk Danmark giver økonomisk støtte til sine medlemsscener, når de booker netværkets udvalgte turnéforestillinger. Dette minimerer arrangørens økonomiske risiko og kan derfor anspore til større vovelyst.

Bliv turnéklar

Din forestilling skal være turnéklar. Det vil sige: 

  • Den skal ikke være for teknisk/scenografisk/transportmæssigt kompliceret at sende rundt i landet. 
  • Den skal være realistisk i sine scenekrav og kunne sættes op i løbet af max 6 timer og helst mindre. 
  • Det er en fordel, hvis den teknisk er så enkel, at du selv har alt udstyr med, inklusiv din egen turnétekniker til at indstille lys og lyd og stå for den tekniske afvikling af forestillingen. 
  • Hvis din forestilling kræver rig, skal det nævnes

Prissættelse og turnébudget

Det er vigtigt, at alle udgifter kommer med i turnébudgettet. Det vil sige: 

  • Leje af udstyr, bil og kørselsudgifter 
  • Ophold og diæter 
  • Royalties og lønninger 
  • Eventuelle udgifter til genopsætning såsom leje af prøvelokale, løn til holdet osv. 
  • Husk også i udregningen at inkludere udgifter til salgsarbejde og administration, samt tryk af PR-materiale til spillestederne.

Det er svært at budgettere og sætte en realistisk forestillingspris, når du ikke kender antallet og den geografiske placering af dine bookinger endnu. Du må derfor kalkulere med et vis antal forestillinger uden overnatning og nogle med. Og et vist antal forestillinger med længere kørsel, udgifter til bro eller færge mv. 

Prøv at opstille et budget baseret på, at du sælger f.eks otte forestillinger, heraf halvdelen over Storebælt med overnatning til holdet, for at få et fingerpeg om, hvad din turné reelt koster og din gennemsnitlige forestillingspris dermed ligger på.

Driftsmidler og underskud

Hvis du ikke har nogen driftsmidler som basis, skal du i sagens natur være økonomisk forsigtig, da der ikke findes muligheder for at få dækket et underskud. 

Samtidig skal du sikre dig, at din pris ikke er for høj, særligt hvis du arbejder med formater med få publikummer. Teatre og Teaterforeninger har også stramme budgetter at forholde sig til. 

Hvis du er omfattet af Turnenetværk Danmark-ordningen vil teatrene modtage støtte til at booke op til to forestillinger hos dig, men uanset hvad er det vigtigt at lægge en pris, der både er realistisk for dig og passer til markedet. 

Her kan du for eksempel orientere dig i priser på forestillinger, der har nogenlunde samme profil som din, ved at kigge i Den Grønne Turnéteaterbrochure, som Danmarks Teaterforeninger udgiver hvert år.

Hvem køber turnéforestillinger?
  • Danmarks Teaterforeninger 
  • Egnsteatre 
  • Små storbyteatre 
  • Festivaler 
  • Kulturhuse
  • Biblioteker
  • Folkeskoler
  • Gymnasier
  • Højskoler er også aftagere af turnéforestillinger, og da de booker udenfor de større byer, er deres forestillinger ofte i samarbejde med den lokale teaterforening.

OBS: Tænk alternativt og find nye aftagere!

Tidsplan

Sæt en realistisk tidsramme på planlægning, salg og realisering af din turné. Det er kun de helt store og kendte spillere, der kan sælge en forestilling, før den er produceret – så planlæg efter, at din indsats for at sælge turnéen generelt ligger efter premieren og den første spilleperiode.

Hvornår skal jeg sælge turnéen?

Langt størstedelen af teatrene, og samtlige teaterforeninger, lægger deres opkøb af turnéforestillinger hen over vintermånederne, med opstart på Danmarks Teaterforeningers Teaterseminar i november måned og det sidste kontraktarbejde omkring februar. Dvs hvis du ønsker at sælge en forestilling til turné i sæson 25/26, skal din salgsindsats sætte ind i slutningen af 2024.

Hvornår sker hvad i scenekunstturnéernes årshjul?

Kalender for turné i sæson 25/26

Kalenderen tager udgangspunkt i, at forestillingen er realiseret og har haft premiere inden 1/6 2024.
Maj/juni 2024:
Præsentation på CPH Stage hvis muligt. Invitér medlemmerne af Danmarks Teaterforeninger, Turnénetværk Danmark og andre relevante arrangører for din forestilling.
Juni 2024:
Ansøg om at få forestillingen optaget i Turnénetværk Danmark, og søg eventuelt om genopsætnings/turnéstøtte hos Statens Kunstfond, så du kan lave et realistisk turnébudget, inden turnésalget skydes i gang i efterår/vinter 2024.
September 2024:
Du får svar på din ansøgning om optagelse i Turnénetværk Danmark. Hvis forestillingen ikke er optaget i ordningen via Statens Kunstfonds kuratering, er der mulighed for at du bliver optaget via open call.
September/Oktober 2024:
Open call periode for Turnénetværk Danmark. Find alle deadlines her: https://www.turneteater.dk
November 2024:
Danmarks Teaterforeningers Teaterseminar. Deltagelse, om muligt, med egen stand eller som en del af UP’s fælles stand. Hvis du ønsker at deltage i et opkvalificerende forløb hos UP omkring turnésalg, og være en del af UP’s stand på Danmarks Teaterforeningers Teaterseminar, ansøges der også om dette hos Statens Kunstfond. Læs mere om tiltaget under kalenderen her.
November 2024 – januar 2025:
Salgsarbejde
Primo januar 2025:
Status på bookinger i Turnénetværk Danmark.
Primo februar 2025:
Frist for etablering af kontrakter for forestillinger solgt i Turnénetværk Danmark. (Denne tidsfrist er pt ikke endeligt bekræftet af Turnénetværk Danmarks medlemsscener – UP opdaterer, når den præcise tidslinje for ordningen er tilgængelig).
Februar 2025:
Sidste frist for oprettelse af forestillingen i Tereba, hvis teaterforeningerne skal have den med i deres ansøgning om formidlingstilskud. Når man ikke denne deadline, er det vanskeligt at sælge til teaterforeningerne. *
Marts 2025:
Send PR-materiale til spillesteder, der er i gang med at forberede sæsonlancering.
April 2025:
Spilleplaner og samtlige kontrakter skal være på plads.
Fra juli 2025 til juli 2026:
Turné

Hvis forestillingen udvælges til Turnénetværk Danmark

  • Opret forestillingen på netværkets salgsportal her.
  • Opret forestillingen som turnéforestilling i Tereba, der automatisk overfører turnéforestillingernes data til Den Grønne Brochure og ProduktionssidenScenen.dk, som teatrene bruger til at få overblik over det samlede udvalg af turnéforestillinger, og hvor de henter diverse data til deres egen ansøgning om Formidlingstilskud.
  • Du kan læse mere om Turnénetværk Danmarks opbygning og tidslinje og deadlines her. (link til https://www.turneteater.dk/turnenetvaerk-dk/)

Kom med UP til Teaterseminar

Vær også opmærksom på:

Efter du har solgt

Både medlemmer af Danmarks Teaterforeninger og andre arrangører kender og kan lide at bruge Danmarks Teaterforeningers standardkontrakt. Det er dig som producent, der skal fremsende et kontraktudkast, husk at få den sendt i god tid jf. tidslinjen ovenfor.

Husk at sende PR materiale (tekst, foto, video som minimum) til spillestederne i god tid. Hav materiale til SoMe klart.

Kontakt den teknisk ansvarlige på forhånd om alt tekniske er på plads, og aftal nærmere omkring ankomst.

Husk at holde arrangøren orienteret om alt relevant omkring forestillingen. Spørg til hvordan det går med billetsalg, om der er noget du kan gøre omkring dette. Støt ved selv at lave PR for forestillingens turné. Jo bedre en oplevelse af samarbejdet og jo bedre billetsalg des større sandsynlighed for at du kommer igen. Vær opmærksom på, at spillestederne snakker rigtig meget med hinanden.

Sørg for en god kontakt til de ansatte og frivillige på spillestederne så de synes det er positivt at have dig på besøg.

PR og markedsføring

I UPgrade her finder du mere inspiration til det gode PR-materiale, din branding som turnéudbyder, og tips til hvordan du etablerer en positiv og kontakt med spillestederne. Der er også mange andre tekniske tips og tricks at finde i denne sektion.

*Vær opmærksom på at tilrette informationer på Tereba løbende, da data herfra bliver brugt til promovering af forestillingen. Husk også at anvende gode fotos, ny-redigeret tekst, godt videomateriale mm.

Støtteordninger

Godkendelse af forestillingen til støtteordninger

Hvis du har produceret på et offentligt støttet teater eller har fået støtte fra Statens Kunstfond til din forestilling, er den automatisk godkendt til både billetkøbs- og formidlingstilskudsordninger og refusion for børne/unge-forestillinger og voksenopsøgende teater i et vis antal år. Tjek op på, at din godkendelse er gældende i den sæson, hvor du turnerer.

Forestillingen skal være godkendt til billetkøbsordninger og formidlingsstøtte for reelt at have en chance for turné i Danmark – du kan læse om det her og søge godkendelse, hvis du ikke er automatisk godkendt.

Børneforestillinger og voksenopsøgende forestillinger, der for eksempel sælges direkte til kommunale aktører (gymnasier, biblioteker, kulturhuse, plejecentre mv) skal være refusionsgodkendt, for at økonomien i en booking hænger sammen for arrangøren. Du kan læse mere om krav og ansøgningsfrister her.

Turnénetværk Danmark

Turnénetværk Danmark lanceres i sæson 24/25 som en samling af de to turnéstøtteordninger Turnénetværket og Garantiordningen.

At være optaget i Turnénetværk Danmark er fordelagtigt for dit salg, fordi det er en kvalitetsmæssig blåstempling, og fordi spillestederne minimerer deres risiko gennem denne ordning. Der søges hvert år omkring 1. juni på Statens Kunstfonds ansøgningsportal her.

- Du kan læse om kriterier og optagelse af værker til ordningen her.
- Du kan læse om kriterier og optagelse af scener i ordningen her.

Ordningen administreres af Scenit, og forestillingerne sælges/bookes via portalen Turneteater.dk.

Du kan læse mere om Turnénetværk Danmarks opbygning og tidslinje og deadlines her. (link til https://www.turneteater.dk/turnenetvaerk-dk/)

Se også: